Dilara Kahyaoğlu 2007
Bireysel Okuma
ve Ön Araştırma Basamakları
1. ilk
okuma: Metni(leri)
önce çok dikkatli bir şekilde baştan sona okuyunuz. Başkaca bir şey yapmayınız.
2. sözcük
çalışması: İlk
okuma bittikten sonra metni tarayınız. Bu işlem sırasında hiç bilmediğiniz ve
bağlamdan da (o cümleden, alt cümleden, üst cümleden, paragrafta işlenen
görüşten…) anlamını çıkaramadığınız kelimelerin altını çizip, sözlükten anlamlarını bulup, çalışma sayfasının ilgili bölümüne yazınız.
3. bölümlere ayırma, isim verme: Sözcük
çalışması bittikten sonra metni bir daha ve çok dikkatli okuyup, okurken
üzerinde tartışınız/düşününüz. Daha sonra metni kendi içinde bölümlere ayırınız
ve her bölüme içeriğe uygun bir kavram, bir simge veya birkaç kelimeden oluşan
tematik bir isim veriniz. Burada paragraflardaki ana fikirler yol gösterici olacaktır ama her zaman değil.
Bazı paragraflar uzun olur ve onları bölmek gerekir. Bu nedenle satırlara bir sayı vermek yerinde olacaktır.
4. özet/derleme:
İki
kaynakta (bu çalışmada iki kaynak vardı) yer olguları ve kavramları, genellemeleri kullanarak bir özet yazınız.
O fikirleri hangi kaynaktan aldıysanız
parantez içinde belirtiniz. Kendi sözcüklerinizle yazılamayacak değerde,
önemde, güzellikte vb, bulduğunuz kısımları aynen alıp, tırnak içinde yazıp ya
dip not olarak ya da parantez içinde nereden aldığınızı gösteriniz.
5. temel
fikir yazma:
İki kaynağı da kullanarak ulaştığınız temel fikri(leri) kendi cümlelerinizle
yazınız. Bu bölüm sizden izler taşır, sizin algınızı, yaklaşımınızı yansıtır.
6. araştırma
sorusu bulma:
Temel fikirden yararlanarak bir araştırma sorusu bulunuz. Bütün bu
okuduklarınızdan yola çıkarak neyi merak
ettiniz? Neyi araştırmak istiyorsunuz?
Bu soru, içinden alt soruların üreyebileceği kadar geniş olmalı ama bu genişlik
temel fikirle örtüşmelidir.
7. alt
sorular oluşturma:
Araştırma sorusunun alt sorularını oluşturun. Ana soru hangi soruları akla
getiriyor? Ayrıntılar?
bireysel
okuma ve ön araştırma basamakları çizelgesi
1. sözcük çalışması: (Araştırılan kelimeler ve anlamları)
….
….
…
2. bölümler ve isimleri
(İki metinden de ulaşılan
bölümler ve verilen isimler)
A METNİ (A
metni ne diyor, alıntılar, fikirler, vurgu noktaları…)
a.I.paragraf (1-8): Köleliğin ve kölenin tanımı. (örnek)
b.(9-22): …..….
B METNİ (B metni ne diyor, alıntılar, fikirler, vurgu
noktaları…)
a. I.paragraf (1-10): Köleliğin tanımı (örnek)
b. (11-20): İlk köle ticaret yolları (örnek)
…
3. özet /derleme: … A
+ B (+ C + D) = (Bütün metinlerin yaratılan bölümlere dağıtılmış özeti, önemli alıntılar…)
4.temel fikir: (okuma ve inceleme sonucu akılda kalan, konunun sizce özünü oluşturan, işin esası olduğunu düşündüğünüz fikir veya fikirler, kilit kavramlar, seçilmiş
olgulardan oluşan genellemeler, kavramsal çerçeve. Vb.)
5. araştırma sorusu: (Neyi araştırmalıyım?
Burada en önemli soru nedir? Kafama neler takıldı? Neyi en çok merak ediyorum?
…)
…..
6. alt sorular: (Yukarıdaki soruya
bağlı alt sorular nelerdir? Daha basit sorular, ayrıntılar…)
…..
NOT: Bu çalışmayı 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ ÖĞRETMEN KİTABI için hazırlamıştım. Burada bireysel okuma ve ön araştırma için adımlar konusu anlatılmaktadır ama gerçekte içerik açısından uygun olan her türlü konu için kullanılabilir.
Yazar adı belirtilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder