Dilara Kahyaoğlu 1998...
İnsan ve Toplum
Kavram bilgisi;
SOSYAL DAVRANIŞ
KURALLARI; İnsanların davranışlarını sınırlayan ve yönlendiren kurallara denir.
YAPTIRIM; Sosyal
davranış kurallarına uyulması için çevreden gelen baskıya ve çeşitli cezalara
yaptırım denir.
SOSYAL SÖZLEŞME ;
İnsanların doğal haldeki yaşamlarından, toplum yaşantısına geçerken yazısız ve kendiliğinden gerçekleştirdiklerine ve bunlara uyduklarına inanılan
toplumsal ilkeler ve kurallar.
İŞBİRLİĞİ/ DAYANIŞMA/
İŞBÖLÜMÜ;…
HAK VE ÖDEV;…
TOPLUM / SOSYAL ;…
Öğretim etkinlikleri :
1-Öğrenciler kendi
hayatlarından kural örnekleri verirler. Okul /ev ve diğer yerlerden.
2-Kuralların
gerekliliği öğrenci ile tartışılır. Daha sonra,
***Sosyal davranış kurallarının tanımı
öğretmen tarafından yapılır.
3-Doğa kuralları ile
sosyal davranış kuralları
karşılaştırılıp aralarındaki farklar örneklerle açıklanır.
Örnekler öğrenciye buldurulur.
4-Kurallara uyulmazsa
ne olur? Sorusu sorulup tartışılır.
Hedef; “YAPTIRIM KAVRAMI”na ulaşmaktır.
5-Bu konuyla
bağlantılı olarak kuralların esnekliği ve katılığı, değişip değişemeyecekleri
tartışılır, bu konudaki görüşleri alınır.
7-Kuralların belli
kategorilerde toplandığına dikkat çekilir...
“Yazılı, yazısız kurallar olabileceği gibi bunlarda kendi
aralarında daha farklı bölümlere ayrılırlar” denir, açıklanır, isimleri
söylenir.
8-Tahtaya kuralların
türlerini ifade edebilecek başlıklar yazılır. Aşağıdaki perspektif
doğrultusunda her bir başlığın altına öğrencilerden gelen yanıtlar
doğrultusunda bilgiler ilave edilir.
SORULAR ŞUNLAR
OLABİLİR.
*Bu kuralları bizler
nereden öğreniyoruz. Örnek istenir / verilir.
*Bu kurallara uymazsak
ne olur? Örnek istenir / verilir.
*Bu kurallar zaman
içinde değişiyor mu? Örnek istenir / verilir.
*Bu kuralları diğer
kurallardan ayıran farklar veya özellik, vb.
*Bu kuralların her
yerde uygulanışı (bu kurallara uymak) farklılık gösterir mi?
*Sonunda şöyle bir tablo ortaya
çıkabilir
YAZISIZ KURALLAR
Gelenek ve görenekler/ örf ve adetler
Örnek; Büyüklerin sözünü kesmemek, evlenmeden önce kına gecesi düzenlemek.
*Sosyal çevre içinde öğrenilir ve nesilden nesile geçer.
*Uymayanlar dışlanır veya baskı ile karşılaşır- ayıplama, dışlama, vb.
*Zamanla değişirler.
*Uygulanışı/uyulması sosyal çevreden çevreye değişir.
*Bu kuralları diğerlerinden ayıran karakteristik özellik;
O topluma özgü kurallardır, toplumun özelliklerini/ formasyonunu yansıtırlar.
Görgü kuralları
Örnek; Yemeği çatal ve bıçakla yemek ve bıçağı sağ, elde çatalı sol elde
tutmak.
*Sosyal çevre içinde öğrenilir ve öğretilir.
*Uymayanlar ayıplanır veya küçük görülür.
*Zamanla değişirler.
*Bu kurallar daha çok Batı’dan alınan kibar olmak, ince ve zarif olmak gibi
kaygılarla öğrenilen ve öğretilen kurallardır - “Türklerden Avrupalı insan
yaratmak”.
*Uygulanışı/uymak sosyal çevreden çevreye değişir.
Ahlak kuralları
Örnek; kadının çevresine göre daha serbest davranması.
*Sosyal çevre içinde öğrenilir.
*Nesilden nesile aktarılır.
*Uymayanlar ağır bir yaptırımla karşılaşabilir.
*Zamanla değişirler.
*Değerler ile ilgili olan kurallardır
- “iyi adam, kötü kadın vb.” Bu anlamda insanları sınıflandırır.
*Uygulanışı/uymak sosyal çevreden çevreye değişir.
YAZILI KURALLAR
Din kuralları
*Nesilden nesile geçer, sosyal bir çevre içinde öğrenilir.
*Eğer devlet laik bir devlet değilse, hukuk kurallarının kaynağı din
kuralları ise, bu kurallara uymayanlara
karşı yaptırım, devletten gelir, bu maddi
bir yaptırımdır- para hapis hatta ölüm cezası olabilir.
Eğer devlet laik bir devlet ise yaptırım çevreden gelebilir, bu kendini
çeşitli baskı
şekilleriyle - dışlama, ayıplama, hatta daha şiddetli bir yaptırım da
uygulanabilir.
*Din kurallarına uymayanlara
yukarıda söylediğimiz somut baskıların, yaptırımların dışında manevi ceza yaptırımı da vardır -
cehenneme gitmek, öbür dünyada cezalandırılmak gibi.
*Uygulanışı/uymak çevreden çevreye değişir.
*Katı gözükür, değişmez gözükür ama bütün dinler zaman için de farklı
yollar izleyerek de olsa değişme
göstermişlerdir. Örneğin büyük dinler parçalanmış bir çok kola ve mezhebe
ayrılmıştır. Ya da aynı mezhepten olsalar
bile bir çok kuralı farklı yorumlayıp farklı uygulamalara gitmişlerdir.
Ayrıca dinlerin farklı biçimlerde ortaya çıkmasında, toplumların
birbirinden farklı formasyona sahip olmaları da etkili olmuştur. Örneğin
Türkler ve Araplar, ikisi de Sünni Müslüman olmalarına rağmen yorum ve
uygulama açısından, iki toplum arasında
bir çok farklar bulunduğu bilinmektedir.
*Yazılı kurallar başlığı altında
incelenmesinin tek nedeni, tek tanrılı dinlerin kutsal kitapları olmasından ve
kuralların oralarda yazılı olarak bulunmasındandır. Ama daha eski dinleri veya
daha farklı dinleri ele alacak olursak onlarda böyle yazılı metinler
bulamayabiliriz –Şamanizm. Bu nedenle din kuralları tamamen bağımsız, hiç bir
kategoriye sokulmadan da incelenebilir.
Bu arada oluşturulan kategorilerin
soyutlama olduğunu öğrenciye hatırlatmakta yarar vardır. Örneğin yukarıda söylenen durum dışında şu da söylenebilir.
Bir çok kural sadece tek bir sınıfın
içine de sokulmayabilir. Örneğin bir çok ahlak ve din kuralı aynı zamanda o
toplumun gelenek ve görenekleri içinde de yer alır.
Hukuk kuralları
*Hem çevreden ama özellikle çeşitli eğitim kurumları aracılığıyla
öğrenilir.
*Uymayanlar devlet tarafından, yasada belirtilen ölçüde maddi- manevi cezaya (bu yaptırıma CEZA denir) çarptırılır.
*Zamanla değişir, örneğin yeni yasalar çıkar.
*Uygulanışı/uymak çevreden çevreye değişmez. Herkes uymak zorundadır. Ama
devletten devlete değişebilir. Bununla birlikte günümüzde evrensel hukuk anlayışı vardır. Bu anlayış, giderek daha çok
devleti de içine alarak yaygınlaşmakta, bir çok
devlet evrensel hukuk kurallarına uyacağına dair sözleşmeler
imzalamaktadır. Bu sözleşmelere uymayan devletler çeşitli yaptırımlarla – ceza- karşılaşırlar.
9-İlkel insanların
toplu yaşam anlayışı ve kurallarını konuş, toplumsal yaşam ile farklarını
tartış.
(Göçebe -yerleşik
düzen bağlamında konuşulabilir.)
10-Yukarıdaki
tartışmaya bağlı olarak J.J. Rousseau’nun “sosyal
sözleşme” olarak bahsettiği kuram öğrencilere aktarılır.
11-ÖDEV ; öğrencilerden gazete ve
dergilerden kurallara ilişkin haberler getirmesi istenebilir ve bu haberler
sınıfta okunur, tartışılır.
12-İşbirliği/dayanışma/
ve işbölümü kavramlarının hangi toplumsal ve ekonomik gelişmeler sonucu ortaya
çıkmış olduğuna kısaca değinip kavramların tanımlarının verilmesi. Özellikle
işbölümü kavramında mesleklerin oluşumuna, uzmanlaşmaya değinilmesi.
13-Hak ve ödev
kavramlarının öğrencilere buldurulacak örneklerle açıklanması.
14-ÖDEV; Öğrencilerin karşılıklı olarak
“Hak ve ödevlerini” belirttikleri ödevler hazırlamaları istenebilir.
DEĞERLENDİRME
15-Kuralların
öğrencilere sorular sorarak karşılaştırılması. Ortak özelliklerinin
çıkartılması.
Bu çalışma yazar adı belirtilmeden kullanılamaz, alıntı yapılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder