Dilara Kahyaoğlu- 1998...
İNSAN HAKLARI EVRENSEL BİLDİRGESİ

Eleanor Roosevelt bu bildiriyi "Bütün insanlığın Magna Carta'sı olarak" tanımlamıştır.

Amaçlar;
*İnsan hakları
kavramını tanıma
*İnsan Hakları
Evrensel Bildirgesi’nin nasıl bir süreç sonunda ve neden ortaya çıktığı konusunda belli bir fikre
sahip olma
*İnsan Hakları
Evrensel Bildirgesi’nde yer alan belli başlı maddeleri tanıma, fark etme
*Geçmişte ve günümüzde
yaşanan insan hakları ihlalleri sorunu konusunun
farkında olma
*İnsan haklarının
korunması konusunda duyarlı olma yetisini kazanma
Donanım;
İnsan Hakları Evrensel
Bildirgesi’nin sadeleştirilmiş metninin fotokopisi
Öğretim etkinlikleri;
1-Öğretmen küçük
grup çalışması yöntemini açıklar ve
grupları oluşturur. Öğrencilere “hak kavramını duymuşsunuzdur, her zaman
kullanırız, örneğin ailenize her zaman dinlenmeye hakkınız olduğunu
söylüyorsunuzdur, şimdi sizden “hak” olarak düşündüğünüz ne varsa yazmanızı
istiyorum “der.
2-Sözcüler, grupta
çıkan fikirleri sınıfa aktarırlar, daha sonra öğretmen hak kavramını tanımlar.
Hak: Kişilere
yasalar ile tanınmış yetkilerdir.
Amaç; günlük
hayatta kullanılan hak kavramından yola çıkarak hukuksal anlamdaki hak
kavramına ulaşmalarını sağlamak, derste sözü edilen hakkın böyle bir hak
olduğunu vurgulamak ve aradaki farkı anlamalarını sağlamaktır.
3-Öğretmen beyin
fırtınası yöntemi ile “insan olarak ne gibi haklarımız var” sorusunu sorar
ve öğrencilerin fikirlerini alır, çıkan fikirleri tahtaya yazar, daha sonra
içlerinden en önemli bir tanesini seçmelerini ister. Böylelikle sınıfça tespit
edilen en önemliler diğerlerinden ayırt edilmiş olur.
4-Öğretmen insan
hakları kavramını açıklar.
İnsan hakları; her insanin doğuştan sahip olduğuna inanılan, dokunulmaz, devredilmez,
vazgeçilemez nitelikte oldukları kabul edilen haklar, örneğin yaşama hakkı,
düşünme ve düşündüğünü söyleme hakkı, evlenme hakkı, canını ve malını koruma
hakkı vb.
5-Ödev; sınıf ikiye ayrılır bir gruba Birleşmiş Milletler hakkında,
diğer gruba da İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi konusunda araştırma ödevi
verilir.
Amaç; öğrencinin
kendi araştırması ile bu konuda temel bilgileri fark etmesidir.
6-Diğer 40 dak içinde,
önce verilen ödev temelinde aşağıdaki sorular öğrencilere sorulur, yanıtlamak
isteyenlere söz verilir.
sorular;
a-Birleşmiş Milletler
nasıl bir örgüttür, ne amaçla kurulmuştur?
(I. Dünya Savaşı
sonunda galip devletler kendi istedikleri yeni dünya düzenini yerleştirmek
amacı ile bu örgütü kurdular)
b-kaç tarihinde
kurulmuş?
(1945- savaşın bitiş
tarihinde)
c-Bu örgütün bugünkü
faaliyetlerine ilişkin ne biliyorsunuz?
(dünya barışını
sağlamak için problemli yerlere
arabulucular gönderiyor, Unicef aracılığı ile çocuklara ilişkin çalışmaları var,
vb.)
d-Veto hakkı olan beş
devlet var, veto hakkı nedir? Bu beş devletin isimleri nelerdir? Veto hakkı bu devletlere nasıl bir ayrıcalık
sağlamış olabilir.
veto; kabul etmeme.
(beş devlet; ABD,
İngiltere, Fransa, Rusya, Çin; bu devletler işlerine gelmeyen bir karar
alınırsa BM Güvenlik Konsey’inde buna karşı çıkabiliyorlar, bu da devletlerin
BM’de eşit temsil edilmediği anlamına gelir.)
e-Bildirge, genelge
nedir? İnsan Hakları Evrensel
Bildirgesi’nin ne zaman kabul edildiği sorulur.
(bildirge; resmi bir kurum veya topluluğun ilgililere herhangi bir durumu duyurmak için yazdıkları
yazı, 10 Aralık 1948)
f-Bu bildirgeden önce
buna benzer başka hak bildirgeleri var mıdır?
(*1215 Magna Carta;
İngiltere; İngiltere kralı soyluların bazı haklarını tanıyor
*1776 “Haklar
Bildirgesi”; ABD kurulurken yayınlandı; Virginia’da.
*1789 “İnsan ve
Vatandaşlık Hakları Beyannamesi” Fransız
İhtilali sırasında kabul edildi, Bu bildirge BM’de kabul edilen bildirgenin
temelidir.)
7-İnsan Hakları
Evrensel Bildirgesi’nin metni küçük
gruplara dağıtılır, içlerinden en önemli gördükleri beş tanesini seçmeleri
istenir, sözcüler hem bu beş maddeyi hem
de neden bunları önemli gördükleri konusunda grubun fikrini sınıfta açıklar.
a) Öğretmen “bu
hakların ihlali oluyor mu? Bunlar bildirgenin hangi maddelerinin ihlalleridir?
Sizin bildiğiniz örnekler var mı?” der
ve tartışma yöntemi ile tartışılır.
b) Sizce bu bildirgede
eksik olan haklar var mı, daha başka neler olabilirdi veya bazı maddeleri nasıl
değiştirmek gerekirdi? sorusu sorulur beyin fırtınası yöntemi ile
fikirleri alınır.(Maddeler çok genel olduğundan bazı ayrıntılar eksik
kalmıştır, onlar da daha sonra çıkarılan yeni bildirge ve sözleşmelerle tamamlanmaya
çalışılmıştır, örneğin çocuk hakları, sakatların hakları vb.)
c)Beyin fırtınası
yöntemi ile hak ihlallerine karşı ne yapılabilir sorusu yöneltilir gelen
fikirler tahtaya yazılır.
d) Öğretmen,
öğrencilere bu derste hangi kavramları
tanıdıklarını sorar,
hak, hak ihlali,
Birleşmiş Milletler, bildirge, veto,
insan hakları, insan Hakları Evrensel Bildirgesi, sözleşme kavram olarak
yeniden hatırlatılır.
ödev; öğrencilerden
hak ihlali ile ilgili olan gazete haberlerini getirmeleri ve bunu sınıfın
panosuna asmaları ve bir duvar gazetesi oluşturmaları istenir.
Ayrıca bkz. linkte Türkçe İHEB vardır.
http://www.ohchr.org/en/udhr/pages/language.aspx?langıd=trk
Bu çalışma yazar adı belirtilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder