Dilara Kahyaoğlu
AİLE VE AİLEDE YÖNETİME KATILMA, ÇOCUK HAKLARI
Genel Amaçlar
*ailenin hukuksal
olarak tanımı konusunda belli bir fikre sahip olma
*aile biçimlerini fark
etme
*bireylerin aile
yaşamındaki rolünü kavrama
*ailede de tıpkı toplum gibi demokratik kuralların geçerli
olması gerektiğini kavrama
*istismar ve ihmal
kavramlarını ayırt edebilme
* “Çocuk Hakları
Sözleşmesi”ni tanıma
*aile yaşamına ilişkin
kalıp yargıları sorgulama yetilerini kazanma
A) AİLE VE AİLEDE YÖNETİME KATILMA
Amaçlar
*Ailenin hukuksal
açıdan tanımlanması
*Aile biçimlerini fark
etme
Belli başlı kavramlar bilgisi
ANAERKİL, ATAERKİL, ÇEKİRDEK AİLE, GENİŞ AİLE,
POLİGAMİ, MONOGAMİ, EGZOGAMİ,
ENDOGAMİ, MEDENİ HUKUK, EVLENME, BOŞANMA, NİŞANLANMA, EVLENME ENGELİ, EVLAT
EDİNME, BİYOLOJİK AİLE, Aile içi
demokrasi, Ailede yönetime katılma, Aile içinde özel yaşam olgusu, Çocuğun aile
içinde korunması, Velayet Hakkı, Tedip Hakkı,
Rüşt/ reşit, Çocuk Hakları Sözleşmesi, çocuk hakları ihlalleri
AİLE; Biyolojik,
psikolojik ve sosyal bağlarla bağlı, bir arada yaşayan toplumun en küçük topluluğunu oluşturan
küçük insan grupları.
GENİŞ AİLE; Çekirdek
ailenin ayrıca akrabalarıyla paylaştığı bir ortak yaşam söz konuysa orada geniş
aileden bahsedilebilir.
Öğretim etkinlikleri 1-GİRİŞ; Öğrencilerden küçük gruplar oluşturularak aşağıdaki konuları içeren bir senaryo oluşturmaları ve bunu sergilemeleri istenir.
Dramaya
temel olabilecek ana temalar
*Evlilik birliğinin
kurulması (görücü usulü evlenme, arkadaşlık sonucu evlenme vs. )…
*Boşanma ve evliliğin
bozulması buna yol açabilecek sorunlar...
*Aile itibarının önemi
/ anlamı…
*Ailede eğitim
konusu çerçevesinde , çocukların
yetişmesinde anne ve babaların rolü…
*Ailede işbölümü ve
herkesin aile bütçesine katkısı…
*Düşünce ve kanaatlere
saygı, keder ve sevincin paylaşılması…
2-Senaryo hazırlığı ve provaların ardından her grup
kendi küçük oyununu sergiler. Her sergilenişin ardından da sınıf tartışması
açılır. Oyun değerlendirilir.
3-Öğretmen;
sınıfa “aile nedir”? sorusunu sorar ve öğrencilerin verdiği
yanıtlardan sonra kendisi ailenin hukuksal tanımını verir.
Aile; birbirlerine kan bağı, evlenme veya özel bir
sözleşme (evlat edinme) ile bağlı olan topluluk.
4-Bu tanımı
verdikten sonra öğrencilerin kendi
söyledikleri tanımlar ile verilen tanım arasındaki farkı bulmaları istenir.
Buna göre; günlük
hayatta hep söylendiği gibi “ anne baba ve çocuklardan oluşan kişilere aile
denir” tanımı yeterli ve doğru bir tanım
değildir. Karı koca, yalnız anne veya babaları ile yaşayan çocuklar, aralarında
kan bağı olanlar veya evlat edinilmiş
çocuklar da yasal anne ve babaları ile birlikte aile sayılır.
5-Gelecek ders için
öğrencilerden aile fotoğraflarını getirmeleri ve onları sınıf panosuna asmaları
istenir (çeşitli nedenler dolayısıyla fotoğraf getirmek istemeyebilirler, bu
nedenle fotoğraf getirme işi zorunlu tutulmaz, isteğe bırakılır ).
Getirilen fotoğraflar
üzerinde aile üyelerinin evdeki rolleri, sorumlulukları üzerine sınıf
tartışması yapılır.
6-görüş geliştirme
yöntemi ile (buna göre; “katılıyorum, katılmıyorum, kesinlikle katılıyorum,
kesinlikle katılmıyorum” şeklinde beş yönerge hazırlanıp, sınıfın çeşitli
köşelerine asılır. Öğrencilere tartışma esnasında fikirlerini değiştirdikleri
zaman yer değiştirmeleri istenir ve tartışmadan önce bu yöntem anlatılır.)
Daha sonra aşağıda belirtilen soru sınıfa sorulur.
Önemli olan sınıfın
çoğunluğunun nerede toplandığı, fikir değiştirmeğe eğilimli olup olmadıkları ve
tartışmanın kendisidir.
Soru;
“baba ailenin reisidir, aileden baba sorumludur”
7-Öğretmen “ailede alınan kararlara katılıp
katılmadıklarını, bu konuda neler düşündüklerini” sorar ve sınıf tartışması açarak
“ailede yönetime katılma” konusunda düşünmelerini ve sorgulamalarını sağlar.
B) ÇOCUĞUN İSTİSMAR VE İHMALE KARŞI KORUNMASI
Amaç;
-İstismar ve ihmal
içeren kavramları ayırt edebilme
-İstismar ve ihmale
uğramış çocukların nasıl korunacaklarını bilme yetisi kazanma
1-Öğretmen istismar ve
ihmal kavramlarını açıklar bir kaç örnek
vererek bunların istismar mı, ihmal mi olduğunu sorar.
İhmal; çocuğa bakmakla yükümlü ve/veya onu eğitmekle
görevli kişilerin çocuğun bakımı, beslenme, barınma, güven, eğitim gibi temel
gereksinimlerini karşılama konusunda görevlerini gereği gibi yapmamalarıdır.
İstismar; çocukların beden ya da ruh sağlıklarına zarar
veren ya da fiziksel, duygusal, ahlaki
gelişimlerini engelleyen ve kaza sonucu olmayan eylemlerdir.
ihmal örnekleri;
*anne çocuğunun
beslenme çantasına yiyecek koymayı sürekli unutuyor.....
*baba ve anne
çocukları ile konuşmayı ve dertleşmeyi işlerinin yoğun olması nedeniyle hiç
bir zaman yerine getiremiyorlar.
*anne ve baba
çocukları haftalardır öksürdüğü
halde bir türlü vakit bulup çocuklarını
doktora götüremiyorlar.
(burada önemli olanın
ihmalin süreklilik göstermesidir. Yoksa sorumlukların ara sıra unutulması veya
çeşitli nedenlerle yerine getirilememesi ihmal kapsamına girmez, yoğun günlük
hayatta istemeden yapılan unutmalar herkes için geçerlidir.)
İstismar örnekleri;
*anne ve baba alkolik
oldukları ve ruh sağlıkları bozuk olduğu için, çocuklarını sürekli dövüyorlar.
*anne, çocuğuna çok
kızdığı için onu cezalandırmak amacı ile çocuğunu karanlık bir odaya hapsediyor.
*baba çocuğuna çok
kızdığı zaman sürekli onu aşağılayarak, ağır hakaretlerde bulunuyor.
Bu örnekler karışık
bir biçimde sınıfa sunulur. İhmal ve istismar durumlarını
Ayırt etmeleri
istenir.
2-KONUNUN YASALARLA İLİŞKİLENDİRİLMESİ
Medeni Kanun; Mad; 272, 273 ve 274 (İstismar ve ihmal
eden ana ve babaların çocukları ellerinden alınır)
Ceza Kanunu; İstismar
ve ihmal edenler cezalandırılır.
Çocuk Hakları
Sözleşmesi; İlgili maddeler Türkiye için de geçerlidir.
3-Çocuk Hakları
Sözleşmesi’nin sadeleştirilmiş metni
sınıfa dağıtılır (“Yurttaş Olmak İçin” kitabında da var). Bireysel
olarak okumaları ve en önemli gördükleri bir tanesini seçmeleri istenir.
Bunlar tahtaya yazılır
ve sınıfın en önemli bulduğu madde tespit edilir.
Burada amaç sözleşmeyi dikkatli, düşünerek okumalarını ve sonuçta
belli bir fikir sahibi olmalarını
sağlamaktır yani ezberlemelerini istemek amaç değildir.
4-Öğretmen,
değerlendirme olarak bu konuda yeni olarak neler öğrendiklerini sorar...
Yönlendirme/ beklenenler;
*ailenin tanımı
konusunda bir fikrimiz oldu.
*ailede yönetime
katılma, dolayısıyla “demokratik aile
nasıl olmalıdır?” konusunda düşündük, tartıştık .
*istismar ve ihmal
kavramlarını öğrendik.
*Çocuk Hakları
Sözleşmesi’ni tanıdık.
ÇOCUKLARIMIZ
Sizin diye bildiğiniz evlatlarınız, gerçekte sizin değillerdir,
Onlar, kendilerini bekleyen yaşamın oğulları ve kızlarıdır.
Sizler aracılığıyla dünyaya gelmişlerdir ama sizin değillerdir.
Sizlerin yanındadırlar ama sizlerin malı değildirler.
Onlara sevginizi verebilirsiniz ama düşüncelerinizi asla,
çünkü onların kendi düşünceleri vardır.
Onların bedenlerini barındırabilirsiniz ama ruhlarını asla,
çünkü onların ruhları geleceğin sarayında oturur,
ve sizler düşlerinizde bile orayı ziyaret edemezsiniz.
Kendinizi onlara benzetmeye çalışabilirsiniz,
ama onları kendinize benzetmeye çalışmayın hiç,
çünkü hayat ne geriye gider ne de geçmişle ilgilenir.
Sizler, evlatların birer canlı ok gibi fırlatıldıkları yaylarsınız,
…
Halil Cibran
ayrıca bakınız: Çocuk Hakları Sözleşmesi http://www.unicef.org/turkey/crc/_cr23c.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder