Dilara Kahyaoğlu 1998...
YAŞAMA HAKKI, DİN VE VİCDAN HÜRRİYETİ, DÜŞÜNCE ÖZGÜRLÜĞÜ
1-Kavram bilgisi;
İDAM CEZASI; Ölüm cezası, bir devletin suçun karşılığı olarak bir mahkûmun
hayatına son vermesidir. Ölüm cezasına çarptırılan
kişinin cezasının infaz
edilmesine idam denir.
ÖLME HAKKI (ÖTANAZİ);
Bir kişinin hayatı belirli koşullar altında, ağır ya da ölümcül bir hastalığın
ya da rahatsızlığın sonucu olarak tüm
değerini yitirdiği, yaşanır olmaktan çıktığı, yaşamak kişi için ağır bir yük
olup, dayanılmaz acılar verdiği zaman, acı çeken hastanın, ya kendisi ya da
hekimler tarafından, acı vermeden öldürülebileceğini (doğrudan veya ilaç
desteğini keserek dolaylı yoldan) söyleyen öğreti ya da teori.
KAMU DÜZENİ; Toplumun
tümünü ilgilendiren düzen
DEMOKRASİDE AZINLIK HAKLARI; Toplumda çoğunluğu oluşturmayan gruplara
verilmiş özel haklar. Kendi dilini kullanma, kendi dilinde okul açma, kitap
yayınlama vb. olabilir ve/veya dini bir takım ayrıcalıklar verilmiş olabilir.
Amaç; farklı grupların bir arada barış içinde yaşamasını sağlamaktır vb.
LAİKLİK; Devleti
yöneten kanunların dini kurallara dayandırılmaması, siyasal örgütlenmenin
dinsel kaynaklı olmaması.
SEKÜLARİZM; Dinsel
olanla bağları koparmayı savunan, bu tür bir yaşam biçiminin oluşturulmasını
öneren ideoloji.
HUKUKTA GERÇEK OLAN VE
KANI OLAN; ……………….
2-Öğretim etkinlikleri
Kitapta ( Yurttaş Olmak İçin) yer alan durum
çerçevesinde MAHKEME SAHNESİ yaratılır. Öğrencilerin bir kısmı İDDİA MAKAMI
(SAVCI) diğer kısmı ise SAVUNMA MAKAMI (AVUKAT) olur. Üç öğrenci de “KARAR MAKAMI”mını (hakimler) oluşturur.
Tartışmalar sonucu hakimler karar verir.
Yukarıdaki kavramların
önceden öğrenciye aktarılması gerekir ki, öğrenciler tartışmalar sırasında bu
kavramları referans olarak kullanabilsinler.
Değerlendirme; Mahkeme sahnesinin sonunda öğretmenin yönlendirmesi ile değerlendirme
yapılır.
3-Böyle bir girişten
sonra anayasadan ilgili kısımlar incelenir ve yukarıda verilen kavramlar
öğrencilere aktarılır.
4-Ayrıca “yaşama hakkı” tek başına işlenmek istenirse “Kazazede Denizciler Davası” öğrencilere
dağıtılır, yaşama hakkı sınıfça tartışılır.
5-Din ve vicdan
hürriyeti anayasadan incelenir ve sınıfça tartışılır. Vatandaş M’nin
savundukları gündeme getirilir. “Demokrasi sadece çoğunluk rejimi midir?
“Demokrasinin en önemli özelliklerinden biri azınlıkları da çoğunluğa karşı
korumaktır ilkesi” bu tartışmanın
referans noktası olabilir.
6-Düşünce ve ifade özgürlüğü
anayasadan incelenir, sınıfça tartışılır. Madde 26
Tahtaya aşağıdaki
çizelge çizilir ve aynı çizelgeyi öğrenciler de defterlerine çizerler. Aşağıdaki
önermeler sorulur ve öğrencilerden bu çizginin hangi noktasında olduklarına
karar vermeleri ve defterlerine yazmaları istenir. Bütün önermeler bittiğinde
genel eğilimi belirlemek amacıyla her
bir öneri için oylama yapılır. Ortaya
çıkan sonuca göre tartışma yapılır.
Oylama değil, görüş alışverişidir önemli olan... Aşağıdaki durumlar sınıfta tartışılmadan önce; her bir durum için hukuki belgelere bakılarak hazırlık yapılmalıdır.
Kesin yasak
noktası
kesin özgürlük noktası ___________________________________________________________
a) Bir belediye başkan
adayını desteklemek için düzenlenen
toplantıda, propaganda konuşmaları
yapılması.
b) Cumhurbaşkanının
kamuya açık bir yerde eleştirilmesi.
c) Seçimler sırasında
sokakta, hoparlörlü araçlarla propaganda yapılması.
d) Bomba olduğu yönünde
asılsız ihbarda bulunulması.
e) Bir grup insanın
kaldırımı işgal ederek yönetimi protesto etmesi.
f) İşe almada cinsiyet
ayrımı yapan kurumun önünde oturma eylemi yapılması.
g) Bir iş merkezindeki
otoparkın çocuk parkına dönüştürülmesi kararına karşı çıkan yüz iş adamının,
yetkili makama dilekçe ile başvurulması.
h) İzinsiz gösteri
düzenlenmesi. (Dikkat! Bu maddeye yasal haklar açısından bakınız, inceleyiniz. )
ı) Gazetede, özel
hayatınız hakkında yalanlar içeren bir yazı yayınlanması.
j) Bir ürün hakkında
yanlış bilgiler içeren bir reklam
yayınlanması.
k) Erotik fotoğraflar
sergisi açılması.
l) ABD’de bir okul gazetesine, beyaz bir öğrencinin,
“siyahların suç işleme olasılıklılarının
yüksek olduğunu belirtip, siyahlarla beyazların bir arada eğitim
görmemesi” gerektiğini, savunan bir yazı yazması.
m) Dolmuş şoförünün kafasını camdan çıkarıp annenize küfretmesi.
n) Argo sözcüklerin
şarkı sözü olarak kullanılması.
Yazar adı belirtilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder