Dilara Kahyaoğlu 1998...
temel haklar
amaçlar
*temel hakların
niteliğini kavrama
*temel hakların
tarihsel süreç içerisinde nasıl ortaya çıktığını fark etme
*temel hakların nasıl
sınıflandığı konusunda belli bir fikir sahibi olma
öğretim
etkinlikleri
1-öğretmen temel
haklar kavramını sınıfta açıklar ve kendisi bir iki örnek verir öğrencilerden
de beyin fırtınası yöntemi ile örnekler vermelerini ister ve aşağıda belirtilen
temel haklar doğrultusunda verilen
yanıtları değerlendirir.
temel haklar; insanların sırf
insan oldukları için doğuştan sahip olduklarına inanılan ve aynı zamanda
toplumsal mücadeleler sonucu kazanılmış olup, hukuksal anlamda bir çok devlet tarafından kabul edilmiş, devlet ve yasa güvencesi
altına alınmış, vazgeçilemez, dokunulamaz
ve devredilemez haklar.
anayasa; 12. madde; “herkes, kişiliğine bağlı, dokunulmaz, devredilmez,
vazgeçilmez temel hak ve hürriyetlere sahiptir”
örneğin, yaşama hakkı, çalışma hakkı, eğitim hakkı, seçme ve
seçilme hakkı, din ve vicdan özgürlüğü hakkı, kitle iletişim özgürlüğü , özel
hayatın gizliliği hakkı, düşünme ve düşündüğünü yayma özgürlüğü çevre hakkı, vb.
2- öğretmen hakların
sınıflandırılmasını aşağıdaki şekilde yapar ve aşağıdaki örnekleri verir.
a-koruyucu haklar;
öğretmen, dünyada ilk kabul edilen hakların bunlar olduğunu ve
bu hakların kişiyi ilgilendiren bireysel
haklar olduğunu anlatır. Bu hakların kişiyi koruyan haklar olduğunu söyler.
yaşama hakkı
özel hayatın gizliliği
konut dokunulmazlığı
haberleşme hürriyeti
yerleşme ve seyahat
özgürlüğü
din ve vicdan
hürriyeti
düşünme ve düşündüğünü
yayma hürriyeti
mülkiyet hakkı
b-isteme hakları; bu haklar toplumsal mücadeleler sonucu kazanılmış olan
sosyal ve ekonomik haklardır. Devletin güvencesi altında ve bizzat onun
tarafından yerine getirilmesi istenen haklardır.
çalışma hakkı
eğitim hakkı
dinlenme hakkı
sendika kurma hakkı
konut hakkı
c-katılma hakları; bu haklar bireyin ülke yönetimine doğrudan katılmasını
sağlayan siyasal haklardır. Bunlar da
koruyucu haklar ile birlikte ilk kabul edilen haklardandır.
seçme ve seçilme hakkı
vatandaşlık hakkı
dilekçe hakkı
kamu hizmetlerine
girme hakkı
d-yeni haklar; bu haklar yeni yeni ortaya çıkmış ve kabul edilmiştir.
çevre hakkı
tüketici hakları
(bu hakların isim
olarak verilmesi yeterlidir, anlama süreci
ekteki durumların grup içindeki tartışmaları ve sınıftaki tartışmalar
sonucu tamamlanacaktır. Hepsini doğru olarak bulamayabilirler önemli olan
karşılaştırma yaparak ve tartışarak düşünme sürecini yaşamalarıdır. Öğretmen
isterse anlaşılması zor olan
bazılarını bir kaç cümle ile
açıklayabilir).
2-öğretmen
bunları anlattıktan sonra küçük grup
oluşturur ve ekte verilen metindeki
durumları incelemelerini ve grup içinde tartışarak yanıtlamalarını ister.
3-gruplar sınıfta
sunumlarını yaparlar, arkasından verilen yanıtlar sınıfta tartışılır.
4-değerlendirme
durumlar
aşağıda yer alan
durumların hangi temel haklar ile ilgili olduğunu tartışarak yanıtlayınız.
1-Hüseyin bey erken seçimlerin yaklaşması dolayısıyla bazı
fikirlerini yazarak bir gazetede
yayınlattı.
2-Ayşe ve annesi
tatillerini geçirmek üzere İtalya’ya gittiler
3- T.C vatandaşı olan Mari, her pazar ayin
için kiliseye gider.
4- Ali’nin babası bir
sendikaya üyedir.
5- Bade, Hülya, Arif,
Alişan ve Günay, Güzelbahçe Devlet İlkokulu’nda okuyorlar.
6- Velidede Köyü’nde
yaşamakta olan Turgut’un annesi, oğlunun çok başarılı olduğunu bildiren bir dilekçe yazarak, bağlı oldukları ilin
lisesinde, burslu ve yatılı olarak okutulmasını devletten istedi.
7- Beyza Hanım yeni
aldığı tost makinesinin bozuk çıkması üzerine önce makineyi geri vermeye
çalıştı ama başarılı olamayınca “Pazar Gazetesi”nin tüketici sayfasına bir yazı yazarak firma hakkında şikayette
bulundu.
8- Nazenin Nazlı isimli
bir sinema sanatçısı evinde gizlice fotoğraflarını çeken gazetecileri mahkemeye
verdi.
9- Burcu’nun ablası o
akşam ailesine “bu sene 18 yaşımı bitirdiğim için önümüzdeki seçimlerde nihayet
oy kullanabileceğim” dedi.
10- Bugünlerde Fatmalar
çok üzgün, çünkü babası işten çıkarıldığı ve haftalardır da iş aradığı halde
bulamadığı için maddi açıdan çok zor
durumdalar.
11- Rüstem sekiz
yaşında ve doğuştan kör olduğu için hiç
bir okula gidemiyor ve bütün gün evde oturup penceresinden odasına dolan çocuk
seslerini dinliyor.
12- Bir iş seyahati
için Amerika’ya gitmek isteyen Fuat Bey pasaportunu zamanında çıkartamadığı
için bu seyahate gidemedi.
13- Günışığı
Gazetesi’nin yazdığı bir habere göre Milli Eğitim Bakanlığı’ndaki boş memuriyet
kadroları için tam beş bin kişi
başvurmuş.
14- Karaoğlu Ailesi
büyükbabalarından miras olarak kalan iki katlı ve bahçeli bir evde oturuyorlar.
15- O cumartesi sabahı Salih
gözlerini açıp “çok şükür bugün biraz daha uyuyabileceğim” diye düşünüp tekrar
uykuya daldı.
Yazar adı belirtilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder