Dilara Kahyaoğlu 1998-2001
KONULARI İŞLERKEN HANGİ YÖNTEMLERDEN YARARLANACAĞIZ?
A- TARTIŞMA
YÖNTEMİ
Bu, her zaman
sınıflarda uygulamaya çalıştığımız “soru - cevap yöntemi” değildir. Burada
öğretmen belirli durumları tartışmaya açar, bu konunun başında da olabilir,
ortasında.....
Örneğin öğretmen "Yaşam Hakkı” konusuna başlarken şu durumu
ortaya atarak, tartışma açabilir.
“Devletin asıl işlevi
insan yaşamını korumaktır. Her ne sebeple olursa olsun devletin insan öldürmesi
kabul edilemez.”
Tartışma sırasında
farklı soru türleri uygulamak iyi olur.
-Genel sorular (bütün
sınıfa yöneltilen sorular)
-Doğrudan sorular
(doğrudan seçilen kişilere yöneltilen sorular)
-Yansıtmalı sorular (
öğrenciden gelen bir soru üzerine aynı öğrenciye konuyu açıcı, öğrencinin
çözülmesine yardımcı olacak yeni bir soru yöneltilir.)
-Aracılı sorular
(öğrenciden gelen bir soru tekrar topluluğa yöneltilerek sınıfın
cevaplaması istenebilir.)
Yalnız doğrudan ve
yansıtmalı sorularda dikkat edilmesi yararlı olur, bunlar öğrenciyi rahatsız
edip, gerginliğe ve stres içinde dersi dinlemelerine yol açabilir.
B- KAYNAK
KİŞİLERDEN YARARLANMA
Bazı konularda
konusuyla ilişkili bir uzman kişi sınıfa çağrılabilir. Yalnız bu durumda
öğretmen, önceden sınıfa, kaynak kişinin geleceğini söylemeli ve konuyu
açıklamalı ve hedefi belirlemelidir. Ayrıca gelen kişi ile önceden amacının ne
olduğunu açık ve seçik bir biçimde ortaya koyan ön bir görüşme yapmış olmalıdır.
Örneğin “yaşam hakkı” konusunda biraz önce
anlattığım yöntemle derse başladığımızı ve konuya ilişkin hukuksal bilgiler
alma gereksiniminin doğduğunu düşünelim. Böyle bir aşamada sınıfa bir avukat veya hakim kaynak kişi olarak davet edilebilir.
C- KÜÇÜK
GRUP OLUŞTURMA
Sınıf, küçük gruplara
bölünür, verilen konunun grup içinde tartışılması istenir. Grupların vardıkları
sonuç, seçilmiş grup sözcüleri
tarafından aktarılır ve değerlendirmesi yapılır.
Sınıflarımız buna
uygundur, örneğin öndekiler geri dönerse hemen dört kişilik bir grup
oluşabiliyor. Grup çalışması çok kısa süreli olabileceği gibi (5-10 dak), daha uzun süreli de olabilir. Hatta bir
proje çalışmasını da kapsayabilir. Aynı şahısların aynı gruplarda yer almamasına özen gösterilmeli bu
konuda sınıfta belli bir sirkülasyon sağlanmalı, herkes herkesle yakın çalışma
ve iletişim şansına sahip olmalıdır. Uzun süreli çalışmalarda, süreç
gözlemcileri de seçilebilir, bunlar sadece tartışmaları izler ve not alır, daha
sonra bu gözlemcilerin raporları sınıfta okunabilir, bundan amaç; tartışmaları,
grup çalışmalarını, yakından takip etmek ve gözlemci öğrenci veya öğrencilerin
de katkıları ile grup çalışması üzerine
tartışabilmektir. Gözlemcilerin grup çalışmasına müdahale hakkı yoktur. Grup sözcüsü çalışma sonunda kura ile de saptanabilir. Bu herkesin çalışması açısından çok yararlı bir yaklaşımdır.
Örneğin; “çevre hakkı”
konusunda gruplar “çevremizi nasıl güzelleştiririz?”
konusunda bir proje hazırlayabilirler.
D-BEYİN
FIRTINASI
Sınıfa veya gruba
da uygulanabilir verilen konuyu bu yöntem ile tartışmaları istenebilir.
Bundan amaç sınıftaki bütün fikirlerin, hatta en uç fikirlerin de çıkmasının
sağlanmasıdır. Uygulama esnasında yargı,
eleştiri ve savunma yapılamaz, herkes sadece kendi fikrini söyler. Çıkan
fikirler tahtaya yazılır. Bu yöntemde hayal güçlerini kullanmaları ve
yaratıcı olmaları teşvik edilir. Seçenek üretmek için iyi bir yöntem. Kısaca amaç;
tartışma değil sadece fikir üretmektir. Başlangıç için elbette. Daha sonra, ortaya çıkan görüşleri ele almak gerekir.
E- GÖRÜŞ
GELİŞTİRME YÖNTEMİ
Ortaya ihtilaflı
konular atılacaksa görüş geliştirmek amacı ile uygulanır. Sınıfın çeşitli
yerlerine beş tane yönerge asılır.
“Kesinlikle
katılıyorum”, “kesinlikle katılmıyorum”, “kararsızım”, “katılmaya eğilimliyim”,
“katılmamaya eğilimliyim” gibi.
Örneğin sınıfa
yönelteceğimiz ihtilaflı konumuz
“üniversiteyi bitirmeyenler milletvekili olmasın” olsun herkes uygun
bulduğu yönergenin altına gider ve
öğretmen gruplara söz verir, tartışma sırasında fikrini değiştiren, yer
değiştirir, sonunda kalabalığın nerede toplandığı önemlidir.
F- ALTI
ŞAPKA YÖNTEMİ
Bu yöntemin amacı
düşünce ve önerilerin belirli bir düzen
içinde sunulması ve sistematikleştirilmesidir. Bu yöntem öğrencilerin analitik
düşüncesini geliştirir.
Şapkaların her biri
ayrı bir renkle simgeleşmiştir.
*BEYAZ- net
bilgiler sayılar, kanıtlanmış veriler.
*KIRMIZI- duygular, ne
hissettikleri.
*SİYAH- tehlike,
riskler, gelecekte doğabilecek
problemler.
*SARI- iyimser,
avantajlar, bu işin sağlayacağı yararlar.
*YEŞİL- yaratıcı, bu
konuda değişik önerilerimiz neler olabilir.
*MAVİ- sonuçlar, durum
çözülür, ne oldu, ne oluyor ve ne
olacak, geçmiş, şimdi
ve gelecek, tartışmalar ışığında
değerlendirilir ve sonuca varılır.
Örneğin “tüketici
hakları” bu yöntemle tartışılabilir.
Herkes aynı şapkayı
giyer yani aynı çerçevede düşünmeye ve tartışmaya çalışır. Böylelikle tartışma ayrıştırılmış
bir şekilde çözümlene çözümlene, adım
adım ilerler.
G-
YARATICI DRAMA
Örneğin “çatışma ve
uzlaşma” konusunda sınıftan bir grup veya gruplar seçilerek, kendi yazdıkları
bir metni veya seçilen belirli bir öyküyü canlandırmaları istenir.
Derse “yaratıcı drama” ile başlanabileceği gibi uygun görülen bir anda da
sahnelenebilir. Tartışma veya başka bir yöntemle konu devam eder.
Ayrıca;
*ANLATIM, kısa ve aralarda olursa daha iyi olur.
*ANKET UYGULAMA, FİLM VE SLAYT GÖSTERİMİ
*GÖZLEM YAPTIRMA VE YAZDIRMA
*GAZETE VE DERGİLERDEN RESİM HABER MAKELE TOPLAMALARINI
İSTEME VE TARTIŞMA
*PROJELER HAZIRLATMA (örneğin duvar gazetesi)
*İLGİLİ KONUDA ÖYKÜ VE ROMANLARDAN BÖLÜMLER GETİRMELERİNİ
İSTEME
Bunlar daha çok ödev
bölümünde kullanılabilecek yöntemler de olabilir.
UYGULAMA SÜRECİNDE GÖZ
ÖNÜNE ALINMASI GEREKLİ NOKTALAR
*İlk yıllar, eksiklik
ve aksaklıklar mutlaka olacaktır, hiç düşünmediğimiz sorunlarla
karşılaşabiliriz, bu durumun bilincinde olup esnek ve hazır olmalıyız.
*YÖNTEM CURCUNASI OLMAMALI; bir sürü yöntemden bahsettik, bu durum, bütün yöntemlerin tek bir konuda ardı ardına sıralanması
anlamına gelmiyor. Amaç; uygun yöntemleri, uygun zamanlarda, yeteri kadar
kullanmak.
*ÖĞRETMEN NE
YAPACAĞINI BİLMELİ; konuların adım adım nasıl ilerleyeceği, hangi aşamalardan
geçerek, hangi yöntemler kullanılarak, sonuca nasıl, ne kadar sürede ulaşılacağı önceden tespit edilmelidir.
*ÖĞRENCİNİN HER
ETKİNLİĞİ DEĞERLENDİRİLMELİ;
Sadece yazılı
değerlendirmeler, böyle bir ders işleme tekniğinde tek başına yeterli olmaz,
olmamalıdır. Öğrencini gerçekleştireceği her türlü etkinlik, davranış ve
uygulamalar öğretmen tarafından bir not ile değerlendirilebilir.
(Bu durum aslında
diğer derslerde de uygulanabilecek olan/uygulanan çağdaş bir değerlendirme
yöntemidir.)
*UYGULANACAK
YÖNTEMLER KONUSUNDA EĞİTİM ALMAK YARARLI OLACAKTIR.
*SINIFLARDA GÜRÜLTÜ
OLACAKTIR ÖNEMLİ OLAN GÜRÜLTÜNÜN NİTELİĞİDİR
*BÜYÜK KAĞITLARA,
KARTONLARA, KALIN KEÇE KALEMLERE
İHTİYAÇ OLACAKTIR.
SONUÇ OLARAK ; ÖĞRENCİLERİN FARKLI HIZDA, FARKLI YOLLARDAN
ÖĞRENDİKLERİNİN DE FARKINDA OLARAK ÇALIŞMAK GEREKİR.
BÖYLELİKLE,
ETKİN BİR ŞEKİLDE, BİREYSEL VE KOLLEKTİF BİLGİ ÜRETME SÜRECİNE KATILABİLEN, DÜŞÜNEN, GÖRÜŞ
OLUŞTURABİLEN, KARAR VEREBİLEN, ARAŞTIRAN, AÇIK İLETİŞİM, SÖZLÜ ANLATIM
BECERİLERİ GELİŞMİŞ, BUNLARI YAPARKEN ZEVK ALAN ÖĞRENCİLER YETİŞEBİLECEĞİNİ
UMABİLİRİZ.
Yazar adı belirtilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder