Dilara Kahyaoğlu 1998

Behiç Ak

amaçlar
*katılma kavramını
çeşitleri ile beraber tanıma -aralarındaki farkları ayırt edebilme.
*katılma hakkı”nın toplumsal bir zorunluluk olduğunu
kavrama
*katılmanın bilgi ve bilinç gerektirdiğini kavrama
*demokratik yaşam biçiminin katılma ile
gerçekleşebileceğini öğrenme
*örgütlenmenin katılmanın en önemli öğesi olduğunu
kavrama
*sınıf içi etkinliklere katılmaya özen gösterme
yetilerini kazanma
donanım;
post ıt- kartonlara yazılmış yönergeler, tahta, kalem
kaynak; Yurttaş Olmak İçin
öğretim
etkinlikleri
1-giriş;
Bütün öğrencilerden
kötü bir sınıf ortamında bulundukları bir anı hayal etmeleri
istenir....öğretmen bağırıyor, derse sinirli girmiş…
Hemen bir öğrenciyi
ayağa kaldırıyor ve ödev olarak verdiği
konuyu anlatmasını istiyor, öğrencilere sık sık dik oturun, kollarınızı
kavuşturup beni dinleyin diyor, bir önceki çocuğun anlattığını yarım kesip
hemen bir başka çocuğu ayağa kaldırıp ona soru soruyor, bilemeyince zayıf
veriyor, en önemlisi sürekli bir aşağılama ve hakaret var, vb.
Soru; “Böyle bir ortamda neler hissederdiniz, derse
katılıp katılmama konusunda duygu ve düşünceleriniz neler olurdu, sizlere
dağıtacağım post it’lere yazmanızı istiyorum” der.
Yazılan notlar sınıf
panosuna asılır, öğretmen seçtiği örnekleri sınıfta yüksek sesle okur..
öğretmen; “Şu anda burada
derse katılmak üzerine kısa bir iletişimde bulunduk aslında, sizler sınıf
ortamı uygun olmazsa derse katılmakta
zorlanırız, korkarız, gergin
oluruz ve o dersten zevk almayız dediniz ama bunu derken ve bu konudaki
düşüncelerinizi de bana iletirken bir katılma örneği sergilediniz,
düşüncelerinizi ve duygularınızı bana duyurdunuz ve bütün arkadaşlarınıza da
duyurdunuz” der.
2-öğretmen;
"Burada yaptığımız örnek bir çeşit katılma idi, ama daha bir çok katılma
yaşıyoruz günlük yaşamımızda” der.
“Şimdi sizlere bir
metin dağıtıp küçük gruplar
oluşturacağım, aranızdan bir sözcü seçmenizi istiyorum , süremiz on dakika,
daha sonra sözcüler grubun yanıtlarını sunacaklar" şeklinde
devam eder.
durumlar
1-Geçenlerde evime çok yakın bir kütüphane olup olmadığını araştırdım,
yoktu, ama o arada aklıma Beşiktaş Kültür Merkezi geldi hemen telefon açıp
kütüphanesi olup olmadığını sordum “yok” dediler. Buna çok şaşırdım "bir kültür merkezinde
bir kütüphane mutlaka olmalı" diye düşünüp hemen Beşiktaş Belediye
Başkanlığı’na faks ile bir dilekçe gönderdim. Bir ara oraya gidip baktığımda üzerinde kütüphane yazılı
bir oda vardı, ama içinde kitap, sandalye ve masa yoktu!
2-Solmaz ailesinin en küçük kızı olan on bir yaşındaki Ayşe bir gün okuldan
evine geldiğinde odasının boyanmakta olduğunu görerek şaşırır. Oysa O, odasının
duvarlarını sevdiği şarkıcıların ve
toplulukların posterleri ile kaplamıştır. Bunlar çıkarılmış, hatta yırtılıp, atılmıştır.
Ağlayarak annesine ve babasına
koşar “buna hakkınız yoktu benim odamı boyamaya karar vermeden önce bana
sormalıydınız” der.
3-Hüsamettinspor taraftarları, takımlarının
üst üste aldığı yenilgilerden rahatsızdırlar. Son lig maçında takımları Şemsettinspor takımına
da 5-0
yenilince “bu yönetime bir ders vermeli” diyerek yönetim binasın
taşlarlar. Niye böyle davrandıklarını
soran gazeteciye ise “yönetime sesimizi
duyurmamız gerekirdi, böyle yaparak taraftarın sesini yönetime duyurmuş olduk”
derler.
4-Ali’nin babası gelecek seçimlerde
milletvekili olmak istediğini, bu yüzden de Ayışığı Partisine üye olup
aktif olarak orada çalışmaya başlayacağını bir akşam yemeğinde eşine ve çocuklarına
açıklayınca Ali’nin annesi “ben
senin siyaset ile uğraşmanı
istemiyorum” diyerek itiraz eder. Bunun üzerine babası “memleketim için güzel şeyler yapmak
istiyorum, bunun için de siyasi hayata katılmam gerekir” diye cevap verir.
5-Ayşe’nin ablası üniversitede okumaktadır ve okulun derneğine üyedir.
Okulun sorunları ile ilgili olarak yapılacak bir toplantıda O’da bir konuşma
yapacaktır. Ayşe bütün gece ablasının konuşma provasını izlemiş ama bu arada
aklına bazı sorular gelmiştir. Ablasına “ya sizin toplantınızda da televizyonda gösterilen olaylar
meydana gelirse” diyerek endişelerini dile getirir. Ablası “hayır biz
yasal bir derneğiz, toplantımız için de izin aldık, merak etme hiç bir sorun
olmaz” der.
6-Hülya Hanım sabah gelen çöp
arabalarından rahatsızdır. Oldukça dar bir sokakta oturan Hülya Hanım her sabah
işe giderken çöp arabası ile karşılaşmakta ve arabasını bu çöp kamyonu yüzünden uzun bir süre sokaktan
çıkaramamaktadır. Sonra “niye bu çöp kamyonları sabahın çok erken saatlerinde
gelip de çöpleri almazlar” diye kafasına
bir soru takılınca bu fikrini bir yazı yazarak gazetelere ulaştırır. Onun bu fikrine başka katılanlar
da olmuş olacak ki, buna benzer bir kaç
yazı daha gazetelerde yayınlanır. Bunun üzerine
gazeteciler bu konuda ilçe belediye başkanı ile röportaja giderler, O’da bu konuda gerekeni yapacağına söz verir.
7-Ahmet Bey bir arkadaş toplantısında
“bu seçimlerde hiç bir partiye oy atmayacağım, seçiyoruz da ne oluyor,
değişen hiç birşey yok, siz de benim gibi yapın ve seçimlere katılmayın” der.
8-Arzu teneffüslerde arkadaşlarının çöpleri yere atmasından, kantinde
sıraya girmemelerinden, sıraların üzerlerini çizip kazımalarından rahatsızdır.
Sonunda okulun duvar gazetesine, bu konuları eleştiren bir yazı asar ve yazıyı
okuyan öğretmeninin de isteği ile konu
sınıfta tartışılır.
Yukarıda yer alan öykü şeklindeki durumları aşağıdaki sorular çerçevesinde
değerlendiriniz.
*Bu öykülerde yer alan katılma biçimlerinin özelliklerini belirleyiniz.
Öykülerdeki kahramanlar ne tür katılımlar
gerçekleştiriyorlar?
*Katılma hakkı olarak düşünemeyeceğiniz olumsuz örnekler var mı, varsa
doğrusu ne olmalıydı?
*Yukarıdaki örneklerden hangileri ülke
yönetimine katılma ile ilgilidir?
*Sizin aklınıza buna benzer başka katılma biçimleri geliyor mu lütfen yazar
mısınız?
*öğretmen küçük
çalışma grupları oluşturup yukarıdaki durumları tartıştırır ve grup
sözcüleri gruplarının düşüncelerini sunarlar
4-Öğretmen…
"buradaki örneklerde de gördüğümüz gibi yaşantımızda bir çok katılma
biçimi var, bunları isimlendirelim, birinci örnek benden lütfen gerisini siz
tamamlayınız" der.
örneğin; Ayşe, ailede yönetime katılmak istiyor.
Diğerleri;
okulda yönetime
katılma
iletişim araçlarını
kullanarak ülke yönetimine katılma
dilekçe yazarak
yönetime katılma
milletvekili seçerek
yönetime katılma
milletvekili seçilerek
yönetime katılma
dernek kurarak
yönetime katılma
kampanya düzenleyerek
yönetime katılma
partiye üye olarak
yönetime katılma
derslerde
fikirlerimizi söyleyerek derse katılma
öğretmen; olumsuz örnekleri sorar.
taşlamak, oy vermemek
öğretmen; “bunlardan hangileri tek başına yapılamayacak katılma
şekilleridir” der
dernek, siyasi parti,
kampanya,
öğretmen “demek ki bunları
yapabilmek için örgütlü olmak gerekir”
diyerek konuyu tamamlar.
5- Açıklama; öğretmen; “ülke yönetimine katılmaya siyasi katılma diyoruz.
Bu T.C vatandaşı olan herkesin hakkıdır
ve yasalarımızda bu hak verilmiştir.
özellikle bununla
ilgili anayasamızda ilgili maddeler
vardır. En önemlileri dilekçe hakkı, seçme ve seçilme, parti üyeliği maddeleri ama başta girerken
verdiğim örnek çalışmadan da yola çıkarak
şunu sormak istiyorum”.
6-Öğretmen sorar; ülke yönetimine vatandaşların sağlıklı, gönül
huzuru ile ve güvenle katılabilmesinin şartları nelerdir. Böyle bir katılımın
olması için ortam kurallar, sistem,
nasıl olmalıdır? Neler olursa sağlıklı bir katılım gerçekleşir, neler olursa
sağlıklı bir katılım gerçekleşmez?”
Gelen yanıtları beyin fırtınası yöntemi ile toparlar.
Sorumluluk, kendini
sorunun bir parçası görmek, demokratik yaşam, fikir alışverişi, tartışma,
bilinç, eğitim, örgütlenme, baskı olmaması, vs.
7-Son olarak fikirsel
olarak katılmada bulunacağınız yine doğrudan bu konu ile ilgili bir konuyu görüş
geliştirme yöntemi ile tartışmak istiyorum.
“Üniversiteyi bitirmeyenler milletvekili olmasın!"
Bu yargı cümlesi, belirtilen yöntem ile sınıfta
tartışılır. Sonucu öğretmen değerlendirir.
8- Değerlendirme- sonuç ; sonuçta öğretmen katılmanın çeşitli
biçimleri olduğunu, bazılarının bireysel, bazılarının toplu örgütlenmeyi
gerektirdiğini, siyasi katılımın ne olduğunu, katılma hakkının anayasa ile
güvence altına alındığını, dilekçe hakkı, seçme seçilme hakkı, siyasi parti
kurma ve üye olma hakkını bir daha hatırlatır. Katılmanın sağlıklı bir şekilde
yürümesinin şartlarını bir daha özetler.
bu derste öğrenilen kavramlar;
katılma hakkı, siyasi
katılma, yönetime katılma, dernek, siyasi parti, seçme ve seçilme hakkı, oy
vermek, dilekçe hakkı, kampanya, örgütlenmek, demokratik ortam, bilinçli olmak, eğitim almak, fikrimizi
söylemek, tartışmak, derse katılmak.
Bu bölüm, öğrencilere yaptırılmalı, onlar neleri ilk
kez öğrendiklerini açıklamalıdırlar.
Yazar adı belirtilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder