Dilara Kahyaoğlu
DEMOKRASİ (1) – uygulamalı ders örneğİ
Devlet ve demokrasi konusunda yer alan metinler bu
örnek uygulamanın içinde yararlanılacak
metinler olarak kullanılabilir.
amaçlar
*demokrasi kavramını
tanıma, belli bir fikir sahibi olma
*demokrasinin belli
başlı özelliklerinin farkında olma
*demokrasi çeşitlerini
tanıma
*demokrasi karşıtı
rejimler konusunda farkındalık sağlama ve sorgulama yetisi kazanmalarını bekleme
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ
1-Öğretmen sınıfa beyin
fırtınası yöntemi uygulayarak” demokrasi nedir”
sorusunu yöneltir.
Gelen fikirleri tahtaya yazar ve arkasından kendisi tanımını yapar ve gelen
fikirler ile bu tanımın ne derece
benzeştiği veya benzeşmediği konusunda sınıf tartışması açar.
(aşağıda yer alan
tanımlar öğrencilere aynen aktarmak ve onlara ezberletmek amacıyla
yazılmamıştır. Amaç; burada yer alan fikirleri en basit, en anlaşılır bir
şekilde öğrenciye aktarmak ve sadece
farkında olmalarını sağlamaktır. Bazı ayrıntılar ise sadece 8.sınıflar hedeflenerek not olarak
yazılmıştır, 5. sınıf düzeyine uygun değildir.)
demokrasi; bu terimin tanımı
konusunda günümüzde farklı anlayışlar vardır. “Cumhuriyet”
rejiminden farklı bir anlam içerir olmakla beraber kimi zaman demokrasi ve
cumhuriyet eşitmiş gibi de kullanılır. Demokrasi en genel anlamı ile halk
iktidarı demektir. Bu iktidarın nasıl gerçekleştirileceği ayrı bir sorundur.
Halk iktidara temsilcileri aracılığı ile gelebileceği gibi - “temsili demokrasi”- doğrudan da
gelebilir –“ Doğrudan demokrasi”- Veya
hem temsilcileri aracılığı ile (milletvekilleri) hem de bazı konularda oy
hakkını kullanarak –referandum –“yarı
doğrudan demokrasi”- şeklinde iktidara katılabilir.
Bugün ayrıca
demokrasi, “hukuk devleti” anlamında da kullanılmaktadır.
Ama aşağıdaki
tanımlardan da anlaşılacağı üzere bu konuda da farklı düşünceler vardır.
demokrasi çeşitleri
temsili demokrasi
doğrudan demokrasi
yarı doğrudan
demokrasi
cumhuriyet; en basit söyleyiş ile devlet başkanının saltanat
hakkı ile iş başına gelmediği halk tarafından seçildiği dolayısıyla yönetimin tek bir kişinin özel mülkü olmadığı
yönetim biçimidir.
hukuk devleti; bütün devlet organlarının hukuk
kurallarına, hukuk kurallarının da anayasal hükümlere uygun olarak oluşturulup
işletildiği, yönetimin tüm işlem ve eylemlerinin bağımsız yargı denetimine tabi olduğu devlet. Kişilerin gücünün, yasaların
üzerinde olmadığını ve yasalar karşısında statüsü ne olursa olsun, toplumun
bütün bireylerinin eşit olduğunu ifade eden, hukukun üstünlüğü ilkesinin
titizlikle korunduğu, istisnasız herkesin yasal düzenlemelerle kayıtlanıp
sınırlandığı, keyfi tasarruflara izin vermeyen devlet.
hukuk dogmatizmi;
belirli tarihsel-
sosyal şartlar altında insanlar tarafından üretilmiş hukuk kurallarının her
türlü sorgulamanın üzerinde görülmesi, hukuki düzenlemelerin tabulaştırılması,
hukuk kurallarının birer baskı aracı olarak kullanılması.
2-Öğretmen demokrasi
konusunda belli bir fikir verdikten sonra demokrasi çeşitlerini sınıfa aktarır
(tanımın içinde mevcut).
Ülkemizdeki
demokrasinin bunlardan hangisine benzediği sorusunu sorar.
3-Demokrasi karşıtı
rejimler olup olmadığını sorar bu konuda sınıf tartışması yapar ve iki gün süre
ile gazeteleri takip etmelerini dünyada demokrasi karşıtı olaylara ilişkin
haber toplamalarını ve getirdikleri bu haberleri sınıfta aktarmalarını ister.
Getirilen haberler ve resimler sınıf panosuna
asılıp, demokrasi köşesi hazırlanabilir.
Öğretmen bu arada
demokrasi karşıtı rejimlere totaliter
rejimler dendiğini söyler ve örnek olarak faşizmi, nazizmi verebilir.
totalitercilik; erk tekelciliği. sadece siyasal karar alma mekanizmalarının değil, bireylerin
hayatlarının en mahrem noktalarının bile denetlenip biçimlendirilmesinin
amaçlandığı, bütün vatandaşların devletin birer hizmetçisi olarak
değerlendirildiği ideoloji.
(BU PLAN GÜNCEL DURUMLAR KULLANILARAK GELİŞTİRİLEBİLİR.)
Yazar adı belirtilmeden kullanılamaz
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder