25 Kasım 2015 Çarşamba

Demokrasi (1)


Dilara Kahyaoğlu

DEMOKRASİ (1) – uygulamalı ders örneğİ

Devlet ve demokrasi konusunda yer alan metinler bu örnek  uygulamanın içinde yararlanılacak metinler olarak kullanılabilir.

amaçlar

*demokrasi kavramını tanıma, belli bir fikir sahibi olma
*demokrasinin belli başlı özelliklerinin farkında olma
*demokrasi çeşitlerini tanıma
*demokrasi karşıtı rejimler konusunda farkındalık sağlama ve sorgulama yetisi kazanmalarını  bekleme

 ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ

 1-Öğretmen sınıfa beyin fırtınası yöntemi uygulayarak” demokrasi nedir”
sorusunu yöneltir. Gelen fikirleri tahtaya yazar ve arkasından kendisi tanımını yapar ve gelen fikirler ile bu tanımın ne derece  benzeştiği veya benzeşmediği konusunda sınıf tartışması açar.

(aşağıda yer alan tanımlar öğrencilere aynen aktarmak ve onlara ezberletmek amacıyla yazılmamıştır. Amaç; burada yer alan fikirleri en basit, en anlaşılır bir şekilde öğrenciye aktarmak ve sadece  farkında olmalarını sağlamaktır. Bazı ayrıntılar  ise sadece 8.sınıflar hedeflenerek not olarak yazılmıştır, 5. sınıf düzeyine uygun değildir.)

demokrasi;  bu terimin tanımı konusunda  günümüzde  farklı anlayışlar vardır. “Cumhuriyet” rejiminden farklı bir anlam içerir olmakla beraber kimi zaman demokrasi ve cumhuriyet eşitmiş gibi de kullanılır. Demokrasi en genel anlamı ile halk iktidarı demektir. Bu iktidarın nasıl gerçekleştirileceği ayrı bir sorundur. Halk iktidara temsilcileri aracılığı ile gelebileceği gibi - “temsili demokrasi”- doğrudan da gelebilir –“ Doğrudan demokrasi”- Veya hem temsilcileri aracılığı ile (milletvekilleri) hem de bazı konularda oy hakkını kullanarak –referandum –“yarı doğrudan demokrasi”- şeklinde iktidara katılabilir.
Bugün ayrıca demokrasi, “hukuk devleti” anlamında da kullanılmaktadır.
Ama aşağıdaki tanımlardan da anlaşılacağı üzere bu konuda da farklı düşünceler vardır.


demokrasi çeşitleri
temsili demokrasi
doğrudan demokrasi
yarı doğrudan demokrasi


cumhuriyet;  en basit söyleyiş ile devlet başkanının saltanat hakkı ile iş başına gelmediği halk tarafından seçildiği dolayısıyla  yönetimin tek bir kişinin özel mülkü olmadığı yönetim biçimidir.

hukuk devleti;  bütün devlet organlarının hukuk kurallarına, hukuk kurallarının da anayasal hükümlere uygun olarak oluşturulup işletildiği, yönetimin tüm işlem ve eylemlerinin  bağımsız yargı denetimine tabi  olduğu devlet. Kişilerin gücünün, yasaların üzerinde olmadığını ve yasalar karşısında statüsü ne olursa olsun, toplumun bütün bireylerinin eşit olduğunu ifade eden, hukukun üstünlüğü ilkesinin titizlikle korunduğu, istisnasız herkesin yasal düzenlemelerle kayıtlanıp sınırlandığı, keyfi tasarruflara izin vermeyen devlet.

hukuk dogmatizmi;   belirli tarihsel- sosyal şartlar altında insanlar tarafından üretilmiş hukuk kurallarının her türlü sorgulamanın üzerinde görülmesi, hukuki düzenlemelerin tabulaştırılması, hukuk kurallarının birer baskı aracı olarak kullanılması.

2-Öğretmen demokrasi konusunda belli bir fikir verdikten sonra demokrasi çeşitlerini sınıfa aktarır (tanımın içinde mevcut).
Ülkemizdeki demokrasinin bunlardan hangisine benzediği sorusunu sorar.


3-Demokrasi karşıtı rejimler olup olmadığını sorar bu konuda sınıf tartışması yapar ve iki gün süre ile gazeteleri takip etmelerini dünyada demokrasi karşıtı olaylara ilişkin haber toplamalarını ve getirdikleri bu haberleri sınıfta aktarmalarını ister. Getirilen haberler ve resimler sınıf panosuna  asılıp, demokrasi köşesi hazırlanabilir.

Öğretmen bu arada demokrasi karşıtı rejimlere totaliter rejimler dendiğini söyler ve örnek olarak faşizmi, nazizmi verebilir.

totalitercilik;  erk tekelciliği. sadece siyasal  karar alma mekanizmalarının değil, bireylerin hayatlarının en mahrem noktalarının bile denetlenip biçimlendirilmesinin amaçlandığı, bütün vatandaşların devletin birer hizmetçisi olarak değerlendirildiği ideoloji.

(BU PLAN GÜNCEL DURUMLAR KULLANILARAK GELİŞTİRİLEBİLİR.)

Yazar adı belirtilmeden kullanılamaz



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder