Dilara Kahyaoğlu- 1998...
![]() |
Behiç AK |
AMAÇLAR
*sorumluluk kavramını
ayırt edebilme, fark etme
*sorumluluğun çeşitli
kaynaklarını birbirinden ayırt edebilme
*sorumlulukların
birbiri ile çatışabileceğini fark etme
*sorumluluk ve
sorumsuzluğun sonuçlarını fark etme
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ
1-GİRİŞ;
ÖĞRETMEN; “ Evde ve
okulda çeşitli sorumluluklarımız var, sizler küçüksünüz ama sizin de mutlaka
yaşınıza uygun olarak yerine getirdiğiniz sorumluluklar vardır, şimdi
sizlerden hangi sorumluluklarınızın
olduğunu düşünmenizi istiyorum” diyerek
BEYİN FIRTINASI
YÖNTEMİ ile öğrencilerden
gelen fikirleri tahtaya yazar ve içlerinden en önemli gördükleri bir tanesini
seçmelerini ister
AMAÇ; Kendi
yaşamlarından örneklerle kavram tanıtılır,
farkındalık sağlanır ve sınıfça en önemli görülenler diğer sorumluklardan ayırt ettirilir.
2-EKTE VERİLEN
DURUMLAR METNİ küçük gruplar
oluşturularak öğrencilere dağıtılır.
KÜÇÜK GRUP ÇALIŞMASI
YÖNTEMİ sınıfta açıklanır, bir
sözcü seçmeleri, metni okumaları ve aşağıda yer alan sorulara cevap vermeleri
istenir. Daha sonra grup sözcüleri gruplarının fikirlerini sınıfa sunarlar.
AMAÇ; farklı
sorumluluk biçimlerini fark etme, “neden sorumluluk duyarız , yani sorumluluğun
kaynakları nelerdir, iki sorumluluk üst üste gelirse ne yaparız, nasıl seçeriz,
nasıl karar veririz?” konularında öğrencinin düşünmesi, birlikte tartışmaları,
ortak karar verebilmeleri, sınıfta düşüncelerini anlaşılır bir biçimde
sunmalarıdır.
3-A) SUNUMLAR
BİTTİKTEN SONRA ÖĞRETMEN
ŞU SORUMLULUK BİÇİMLERİNİ TAHTAYA YAZILABİLİR.
öğrenci olarak
sorumluluk almak (ders çalışmak, iyi not almak v.b)
anne ve baba olarak
sorumluluk almak (çocuklarına karşı)
çevreye karşı
sorumluluk almak
mesleğimize karşı “
yöneticilere
karşı “
ev hayvanlarına
karşı “
yönetici olarak
sorumluluk
topluma karşı
sorumluluk
vatandaşlara karşı
sorumluluk
vatandaş olarak ülkemize karşı sorumluluk
arkadaşlarımıza karşı
sorumluluk vb.
b)Öğretmen öğrencilere
yukarıda geçen sorumlulukların nedenlerini sorar, bir örnek verir ve
öğrencilerden diğerlerini kendilerinin bulmalarını ister.
Tartışma yöntemi ile bu bölüm yapılabilir.
ÖRNEK; “Anne ve baba
olarak çocuklarımıza karşı sorumluluk duyarız, çünkü onlar bizim
çocuklarımızdır, onları severiz, küçüktürler korumamız gerekir, sağlıklı gelişmelerini,
mutlu olmalarını başarılı olmaları iyi yetişmelerini vb. istediğimiz için
onlara karşı sorumluluk duyarız” DER.
Diğer sorumluluk
biçimlerinin kaynakları sınıfça tespit
edilir.
C)ÖĞRETMEN ÇATIŞAN
SORUMLUKLARDA NE YAPABİLİRİZ, NASIL SEÇERİZ?
Sorusunu sorar kendisi bu duruma örnek verir. “Anne hasta çocuğunu
yanında kalmayı seçiyor ve işe gitmiyor”
Sizce haklı mıydı?
Der.
TARTIŞMA YÖNTEMİ İLE BU TİP ÇATIŞAN DURUMLAR TARTIŞILIR.
D) SON OLARAK yine
TARTIŞMA YÖNTEMİ İLE sorumluluklarımızı yerine getirmediğimiz takdirde
neler olabileceği tartışılır.
ÖRNEKLER ; Sınıfta
dersi dinlemezsek anlatılanları
anlamayız, arkadaşlarımızdan geri kalırız, annemizi ve babamızı üzeriz.
Çevremize karşı duyarlı olmazsak bizden sonra gelenlerin bu dünyada yaşaması
daha güç alacaktır. Söz vermişsek sözümüzü yerine getirmeliyiz yoksa güvenilmez
bir insan olarak tanınırız..
4-Değerlendirme
Öğretmen; “ bu derste neler dikkatinizi çekti, şimdiye
kadar hiç üzerinde düşünmediğiniz ilk defa bu derste farkına vardığınız konular
neler oldu?” Diyerek son bir değerlendirme yapıp, konuyu bitirebilir.
Ödev; dersin
bitiminde, ertesi gün (veya bir gün için)
bu konuda gözlem yapmaları ve aşağıda belirtilen soruları içeren bir yazı yazmaları istenir.
-o bir gün boyunca
hangi sorumlulukları yerine getirdiler?
-yerine
getiremedikleri sorumluklar oldu mu, olduysa neden?
-çatışan sorumluklar
oldu mu, neyi seçtiler?
-kendilerine karşı
sorumlu olanlardan bunları yerine getiremeyenler
oldu mu?, olduysa neden?
-sorumlulukları kime,
neye karşıydı?
-sorumlulukların
kaynağı neydi?
Bu noktada öğretmen
sorumluluğun kaynaklarının neler olabileceğini açıklar, örneğin;
*söz vermiş olmak
*yasalar
*rol / görev (kişinin
sahip olduğu sosyal statü, veya çeşitli kurumlar içerisinde bulunduğu konum
gereği kendisinden göstermesi beklenen davranış örgüsü)
*aktöre; (ahlak)
*yurttaşlık,
arkadaşlık, dostluk, vicdani yükümlülük vb.
*******dersin sonunda
ekte verilen yazı öğrencilere
dağıtılacak ve ilk üç konu bağlamında tartışılacak.
(“Serpil’i kim öldürdü
? ”, Perihan Mağden, 12 ekim 1998,
Radikal )
(Bu oldukça eski bir yazı. Bunun yerine yeni bir haber-yazı bulunabilir)
Durumlar
1-Sevgi Hanım’ın kızı
geceleyin birden hastalandı, ateşi 39’lara kadar çıkınca da telaşlanıp, gece yarısı
kızını hastaneye götürmek zorunda kaldı ve ertesi günü çok önemli bir
toplantısı olduğu halde işe gitmeyip kızının başında bekledi.
2-Mustafa’nın ertesi
günü çok önemli bir sınavı vardı, annesi köpeğini dışarı çıkarma zamanının
geldiğini kendisine hatırlatınca
çalışması gerektiğini söyleyip itiraz etti. Annesi “o, senin köpeğin ve
ben bakarım dediğin için onu eve aldık”, deyince Mustafa çalışmasını yarım
bırakıp kalktı.
3-Güzelkent ilköğretim
Okulu 4/A sınıfının öğretmeni olan Sema Hanım
öğrencilerinin sınav kağıtlarını okumak üzere masasına oturmuştu ki
birden telefon çaldı.
Telefonda yıllardır
karşılaşmadığı arkadaşı Sevim Hanım’ın sesini duyunca çok heyecanlandı ve
sevindi. Sevim Hanım bir günlüğüne İstanbul’a gelebildiğini söylüyor, “yarın
sabah geri dönüyorum hemen görüşelim” diyordu. Sema Hanım bir an için
öğrencilerine sınavlarını yarın okuyacağına dair söz verdiğini hatırladı ama
hemen arkasından arkadaşı Sevim ile randevulaşıp, dışarı fırladı.
4-Yaşları on ile on
iki arasında olan Gülnaz, Alper, Aslı ve Tuncay, Urla yakınlarındaki Şirin Kent Sitesi’nde
tatillerini geçirirlerken denizin sitelerden atılan naylon poşetlerden
kirlendiğini görüp bundan rahatsız oldular. Aralarında toplantı yapan çocuklar
“naylon poşet
kullanmayalım”
“denizlerimize çöp
atmayalım”
“çevremiz neden evimiz
gibi temiz olmasın”
sloganlarını kartonlara yazarak kendi
sitelerinin ve komşu sitelerin giriş
yerlerine yapıştırırlarken komşu sitenin yöneticisi
“kimden izin aldınız bu işi yapmak için “
diyerek itiraz etti ve çocukların aileleri ile görüşmeye karar verdi.
5-Milletvekili olan
Hüseyin Bey’in o sabah erkenden telefonu çaldı. Telefon eden kişi “Ben, sizi milletvekili olarak seçen
Erzincan ilinden arıyorum, seçimlerden önce bizim sorunlarımız ile
ilgileneceğinize dair bir sürü söz vermiştiniz, ama siz milletvekili olalı iki
yıl oldu, hala söz verdiğiniz şeyleri yerine getirmediniz” dedi.
(Yukarıdaki durumlar daha güncelleriyle değiştirilebilir)
Yukarıdaki durumları okuduktan sonra lütfen aşağıdaki
soruları her bir durum için ayrı ayrı tartışıp yanıtlayınız.
1-Sorumluluk
taşıdığını düşündüğünüz kişiler kimler?
2-Bu kişiler kimlere
karşı sorumlu? Neden sorumlular?
3-Sorumlu oldukları
halde sorumluluklarını yerine getirmeyenler var mı, varsa kimler? Neden?
Yazar adı belirtilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder