Dilara Kahyaoğlu 1998...
(Dikkat! Bazı durum ve bilgileri güncelleştirmek gerekebilir. Bu işi, bu konuda çalışma yapacak olanlara bırakıyorum. Bu haliyle küçük sınıflara uygun değildir. Liselerle çalışılabilir. )
ANAYASA (Demokrasi Dersi 2)
AMAÇLAR;
*Bir anayasanın
hazırlanma sürecini kavrama.
*Anayasa kavramını
diğer yasalarla ilişkisi çerçevesinde yorumlama.
*1982 Anayasasının 2.
Maddesinde yer alan temel ilkeleri
kavrama yetilerini
kazanmalarını bekleme.
*Anayasanın diğer
yasalardan üstünlüğü konusunu fark etme.
YÖNTEMLER; beyin fırtınası, grup çalışması, sınıf tartışması, görüş geliştirme
yöntemi.
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ
1-Grup çalışması;
“SINIFIMIZIN ANAYASASINI OLUŞTURUYORUZ.”
Öğrencilerden aşağıdaki sorulara cevap vermeleri istenir.
a)Öğrencilerin
göstermeleri gereken davranışlar neler olmalıdır?
b)Öğrencilerin
göstermemeleri gereken davranışlar neler olmalıdır?
c)Öğretmenlerin
göstermeleri gereken davranışlar neler olmalıdır?
d)Öğretmenlerin
göstermemeleri gereken davranışlar neler olmalıdır?
e)Sınıf başkanı nasıl
seçilmelidir?
g)Sınıf başkanı yıl
boyunca mı görev yapmalıdır?
f)Gereksinim duyduğunuz
eğitsel kollar nelerdir? Vb.
*Grup sözcüleri
vardıkları sonuçları açıklar, bunlar tahtaya yazılır. Öğretmen sınıfa,
yazılanlardan hangileri sizce temel ilkeleri, konuları ifade ediyor deyip gereksiz ayrıntıları
öğrencilerle birlikte eler, -“Bunlar belki daha ayrıntılı olarak bir yasa
şeklinde ilerde düzenlenebilir” der.
Böylelikle sınıf anayasası taslağı oluşturulmuş
olur.
**Daha sonra “Sizce en
önemlileri, hiç değiştirilmemesi gerekenler hangileridir” diye sorar.
Belirlenenler renkli kalemlerle işaretlenir .
Böylelikle değiştirilemez ilkeler tespit edilmiş olur.
***Daha sonra “ Bu
maddeleri sınıfımızın Anayasası olarak kabul ediyor muyuz” diyerek bir
oylama yapar.
ARTIK SINIFIN
ANAYASASI belirlenmiş ve oylama ile
kabul edilmiştir.
****ÖĞRETMEN
Anayasanın kabul edilme sürecini özetler.
“Sizin fikrinize
başvurduk, gelen fikirler doğrultusunda ortaya çıkanları yeniden
düzenledik, değiştirilmemesi gereken
kural ve ilkeleri bulduk ve kabul edilip edilmeyeceğini anlamak için oylama
yaptık, kabul edildi.
İşte demokratik bir
yönetimle idare edilen devletlerde de anayasa buna benzer süreçlerden
geçerek kabul edilir” der.
2-Öğretmen; “Anayasa
ve yasa kavramlarını ele alırsak; Şimdi BEYİN
FIRTINASI yöntemi ile bu iki kavramı
birbiriyle ilişkilendirerek düşünmenizi
istiyorum.”
SORU; “Anayasa ile
yasa aynı şey midir? ikisi arasında nasıl bir farklılık olduğunu
düşünüyorsunuz? ”der.
Sorunun daha iyi
anlaşılması için aşağıdaki örneği
aktarır. Örnek üzerinden soruyu çözümlemelerini ister.
Anayasanın 2. Maddesi
şöyle diyor; “T.C insan
haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, demokratik, laik, ve sosyal
bir hukuk devletidir.
Türk Ceza kanunu
madde; 312 ( değişik 7.1.1981- 2370/13 mad);
“Halkı; sınıf, ırk,
din, mezhep, veya bölge farklılığı gözeterek kin ve düşmanlığa açıkça tahrik
eden kimse bir yıldan üç yıla kadar hapis ve üç bin liradan oniki bin liraya
kadar ağır para cezası ile
cezalandırılır ( madde 312’ye ek, 21.11.1990 - 3679/21 mad. ile bu madde
genişletilmiş ayrıca para cezası üç
misline çıkarılmıştır).
Öğretmen gelen
cevapları tahtaya yazar. Daha sonra aşağıdaki tanımı verir, bu tanım üzerinden
öğrencilerin tahtada yazılı olan cevapları değerlendirmelerini bekler.
TANIM ; Anayasa;
BİR DEVLETİN YÖNETİM BİÇİMİNİ BELİRTEN, YASAMA,YÜRÜTME, YARGILAMA GÜÇLERİNİN
NASIL KULLANILACAĞINI GÖSTEREN, YURTTAŞLARIN KAMU HAKLARINI BELİRTEN TEMEL BİR
YASADIR.
Sonuç olarak;
“Tanım daha ayrıntılı
da verilebilirdi, ama ben kısaca şu aşamada aklınızda şunun kalmasını
istiyorum, bu kavram, adı üstünde; “ ANA- YASA” dır. Bir anlamda o devletin
temel felsefesini ve bakış açısını öğreniriz. Bu yüzden temel ve en genel
kurallar yer alır, ayrıntılar yoktur. İşte o ayrıntılar yasalarda ortaya çıkar”
der ve devam eder;
“Bu yüzden hiç bir
yasa, anayasa ile çelişemez, anayasanın taşıdığı temel ruha, düşünceye uymak
zorundadır. anayasa diğer yasalardan bu yüzden üstündür. bizim 1982
Anayasası’nın da ilk üç maddesi
değiştirilemez olarak kabul edilmiştir” der.
ÖDEV; Anayasa kitabından ilk üç maddenin incelenmesini ister.
3-Dağıtılan
fotokopiler veya sayfa 85-86 ve 87 deki
bölümler, öğrenciler tarafından bireysel olarak okunur. Yanındaki kişi ile
beraber çalışarak boşluklara, ilgili
ilkelerin adlarını yazmaları istenir.
Öğretmen altı kişiye
söz vererek yapılan uygulamayı
sonuçlandırır.
4-Değerlendirme ve pekiştirme- sınıf tartışması
Öğretmen aşağıdaki
durumları tek tek verir ve bunların hangi temel ilkeyi ihlal ettiğini sorar.
-Halkın Işığı Partisi
seçimlerde uygulanan % 10’luk ülke
barajın altında
kaldığı için,
milletvekili çıkarttığı illerdeki temsil hakkını da kaybetti.
-Vatan ve Millet
Partisi yasama organının meclis
olduğunu gerekçe gösterip “o halde
Anayasa Mahkemesi başkanını da meclis seçmelidir” diyerek bir yasa
teklifi hazırlayıp meclisin onayına sundular.
-Kars’ın bir köyünde yaşamakta olan özürlü Hüsamettin Karataş çevresinde uygun okul olmadığı ve ailesi de ona olanak sağlayamadığı için okuma yazma bilmemektedir.
-Ari Şirinyan,
babası ermeni asıllı olduğu için askeri okulda okumak istediği halde bu önerisi geri çevrilir,
başvurusu kabul edilmez.
5-Aşağıdaki iki önerme
görüş geliştirme yöntemi ile
tartışılır.
** “T.C Devleti’nin bir vatandaşı “ anayasanın, insan hakları temel
hükümlerine aykırı olduğunu ileri sürerek, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne
başvuramaz.”
**“Yargıtay Başkanı Sami Selçuk’un, Diyanet İşleri Başkanlığı’nın varlığını
eleştirmesi ve bunun laikliğe aykırı olduğunu söyleyerek, anayasada, bu ve
başka bir çok konuda değişiklik yapılması gerektiğini savunması, Anayasa
Mahkemesi Başkanı’na hiç yakışmayan bir tavır olmuştur”.
6-sonuç - bitiş konuşması; öğretmen özellikle bu son iki önermeden yola çıkarak anayasanın da
eleştirilebileceğini, beğenenler ve beğenmeyenler olabileceğini, tartışılabileceğini,
gerektiğinde, o devletin anayasasında değişiklik yapabileceğini, hatta tamamen
değiştirilebileceğini, dolayısıyla anayasanın kutsal bir metin olmadığını açıklar.
ANAYASAYI KAVRAMA ALIŞTIRMALARI
A) Aşağıdaki “durumları” anayasaya uyun olup olmadıkları
açısından inceleyiniz.
*Anayasanın birinci
maddesi “Türkiye Devleti demokratik
bir cumhuriyettir” der
*Anayasamızın temel
ilkeleri arasında “uluslararası hukuka”
da bağlıyız şeklinde bir ibare yer almamaktadır.
*Bir milletvekili,
İstiklal marşının zor söylendiğini gerekçe göstererek değişmesi için bir kanun
teklifi hazırlar ve bunu meclise sunar.
*1982 anayasasına göre
egemenlik kayıtsız şartsız “Türkiye
Büyük Millet Meclisi’nindir.”
*Anayasamızda
egemenliğin kullanılması yetkisi “güçler ayrılığı” esasına göre düzenlenmiştir. (tartışılabilir)
Buna göre YASAMA
YETKİSİNİ..........TBMM
YÜRÜTME
YETKİSİNİ........BAKANLAR KURULU ve
CUMHURBAŞKANI
YARGI
YETKİSİNİ..............BAĞIMSIZ MAHKEMELER
kullanır.
*Cumhuriyetimizin
niteliklerini altı temel ilkede toplayabiliriz. Yani; T.C.
1-İnsan haklarına
bağlı bir devlettir.
2-Demokratik bir
devlettir.
3-Laik bir devlettir.
4-Atatürk
milliyetçiliğine bağlı bir devlettir
5-Sosyal bir
devlettir.
6-Hukuk devletidir.
*Anayasada yer
alan hükümler devletimizin temel hukuk
kurallarıdır bu yüzden yasalar kesinlikle Anayasaya aykırı olamaz.
*Anayasamıza göre
belli durumlarda “temel hak ve hürriyetler”in kullanılması kısıtlanabilir veya
tamamen durdurulabilir.
B) Anayasamızın 13. maddesi Temel Hak ve Hürriyetler
“Anayasamızın sözüne ve ruhuna uygun
olarak kanunla kısıtlanabilir” diyor. (Yukarıda sözü edilen sözü ve ruhu kavramından ne kastedildiğini
anlamak için anayasanın “Başlangıç bölümüne, Genel Esaslara ve Temel hak ve ödevlerin
birinci bölümüne ” bakınız.) Buna göre;
a) Hükümet genel
asayişi tehdit ettiği gerekçesi ile tüm özel radyoları kapatma kararı aldı.
b) Bir milletvekili,
kamu düzenini bozduklarını ileri sürerek bazı yayınlar hakkında araştırma
yapılması istemiyle meclise bir öneri sundu.
c) Hükümet, yeni bir
“Trafik Yasası” çıkarttı ve yasanın geçmiş suçları da kapsayacağını duyurdu.
d) Hükümet, AİDS
tehlikesine karşın genel sağlığın korunması amacıyla İstanbul’a giriş ve çıkışları yasakladı.
e) Mecliste yaşanan bir
tartışmanın sonucunda iktidar partisine mensup bir milletvekili,
muhalefetteki partiye mensup bir
milletvekilinin dini inancını herkesin önünde açıklamaya davet etti.
f) Bakanlar Kurulu,
ülkede yaşayan insanların çoğunluğunun belli bir dine mensup olduğunu gerekçe
göstererek diğer azınlık dinlere mensup olanların ibadethanelerini kapatma
kararı aldı.
g) Bir yazar, bir
yazısında yer alan düşünceleri nedeniyle hapis cezasına çarptırıldı.
h) Ülkede “savaş
hukukunun” yürürlükte olduğunu söyleyen bir gazeteci yazdığı bir makalede;
“Bu duruma uygun
olarak yaşama hakkı çiğnenebilir ve
hiçbir kamu görevlisinin mahkemenin sonucunu beklemek gibi bir gecikmeye
tahammülü yoktur. Savaş şartlarında yaşama hakkının güvence altında olmaması gayet normaldir”
dedi. Bu yazı üzerine yazar hakkında dava açıldı.
I) Kamu düzenini ve
genel asayişi korumak amacıyla bazı kişilere soruşturma aşamasında işkence ve
eziyet yapılabilir.
j) Mahkemenin verdiği
bir kararla idama mahkum edilen bir kişinin cezası infaz edildi.
k) Genel ahlakı bozduğu
gerekçesi ile İNTERNET yasaklandı.
l) Ülkede olağanüstü
hal ilan edildi. 21 ile 45 yaş arasındaki herkesin (kendi iş saatleri dışında) her gün iki saat,
kamu görevlilerince belirtilen yerlerde
çalıştırılmasına karar verildi.
m) Tutukluluk süresi
en çok 48 saat, toplu olarak işlenen
suçlarda 15 gündür. Ama bu süre hakim kararı ile uzatılabilir.
n) Bir akıl hastası
yakalanarak akıl hastanesine götürülünce bir yazar “kişi hürriyetinin ihlal
edildiğini” ileri sürerek bir eleştiri yazısı yayınladı.
o) Bir kişinin ev ve iş
telefonu hakim kararı ile dinlemeye alındı ve yine hakim kararı ile evi kamu
görevlileri tarafından arandı.
Ö) Bir kişi asker
kaçağı olduğu gerekçesi ile yurtdışına çıkmak isterken yakalandı ve yurtdışına
çıkması engellendi.
p) İşçiler ve
işverenler, ekonomik ve sosyal haklarını korumak ve geliştirmek için önceden izin almaksızın
sendikalar kurma hakkına sahiptirler.
r) Siyasi hakları
kullanmak sadece ve sadece o ülke vatandaşlarının hakkıdır.
S) Seçimden önce suç işlediği ileri sürülen bir milletvekili
tutuklandı ve yargılanmak üzere hakim kararı ile hapishaneye kondu.
Yazar adı belirtilmeden kullanılamaz alıntılanamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder