25 Kasım 2015 Çarşamba

Ortak Miras


Dilara Kahyaoğlu 1998

ORTAK MİRAS

DÖRT AYAKLI MİNARE/DİYARBAKIR
http://www.3dpanoramik.com/panoramik/141/dort_ayakli_minare.html

AMAÇLAR;
ortak miras, kavramını  çeşitli örnekler yolu ile tanıma ve yeni örnekler verebilme
ortak mirasın, çeşitleri konusunda farkındalık  sağlama
ortak mirasın, evrensel bir anlamı olduğunu, bütün insanlık  tarihinin konusu olduğunu fark etme
ortak mirasın korunması konusunda, bilinçlenme ve duyarlılık geliştirme
ortak mirasın korunma yolları konusunda, fikir geliştirme

ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ
1- Öğretmen  BEYİN FIRTINASI yöntemi ile öğrencilerden bu konuda örnekler vermelerini ister, verilen örnekler üzerinde SINIF TARTIŞMASI YAPILIR. Bazı örnekler ortak miras kavramına denk düşmüyorsa bunlar nedenleri açıklanarak ve tartışılarak temizlenir. Dikkat edilmesi gereken nokta; Öğrenciler sadece sanat ve mimariye ait örnekler verip, edebiyat, müzik, felsefe, siyaset, tarih vb. konularını es geçebilirler tahtada böyle bir eksiklik varsa öğretmen bir iki örnek ile konuyu açar ve ortak miras kavramının çok geniş bir alanı kapladığını aktarır.

VERİLEBİLECEK ÖRNEKLER
ÇATALHÖYÜK, TRUVA,  AYASOFYA, TOPKAPI SARAYI,  EYFEL KULESİ, PİRAMİTLER, LOUVRE MÜZESİ, FRANSIZ İHTİLALİ, DEMOKRASİ, CUMHURİYET, ULUS, MİLLİYETÇİLİK, BARIŞ
YUNANLI FİLOZOFLARIN DÜŞÜNCELERİ, KIYILAR, DENİZLER, AKARSULAR, HAYVANLAR, FOSİLLER, BİLİM, vb.

TANIM, İnsanların doğa  ve birbirleri ile  uyum içerisinde yaşamasına ve gelişmesine hizmet etmiş, tüm  insanlık tarihi boyunca birikerek bizlere kadar ulaşan, maddi ve manevi kültür birikimine  ve doğaya ait olan her şeye kısaca ortak miras diyebiliriz.

2-Öğretmen bu noktada ortak mirası bir kaç sınıfa ayrılabileceğinden bahseder. Önce  öğrencilerden bir sınıflama yapmalarını ister, sonra aşağıdaki şekilde gelebilecek fikirleri düzenler.

A- DOĞA YOLU İLE DEVRALDIĞIMIZ ORTAK MİRAS
B- İNSANLIK TARİHİ BOYUNCA DEVRALDIĞIMIZ ORTAK MİRAS (KÜLTÜREL MİRAS)
         a) Maddi kültürel miras ( mimari ve sanat eserleri, yazılı edebiyat eserleri,
            filmler, kalıntılar)
         b) Manevi kültürel miras (düşünce sistemleri, bilim, demokrasi, barış gibi değerler)

3- ÖĞRETMEN EKTE VERİLEN DURUMLARI ÖĞRENCİLERE DAĞITARAK GRUP ÇALIŞMASI YAPTIRIR.
Burada amaç konunun  evrenselliğinin fark edilmesini sağlamak ve bu konuda bilinçlenme  ve duyarlılık geliştirmelerine yardımcı olmaktır.

Tartışma ve sunumlardan sonra varılacak sonuç, konunun dünya insanları için evrensel olduğu ve herkesin birbirinden öğrendiği, bilimin, sanatın, felsefenin, siyasetin bütün insanlığın katkısı ile geliştiğidir. (BURADA ORTAK MİRAS PİRAMİDİ ÇİZİLİP KONUNUN DAHA İYİ ANLAŞILMASI SAĞLANABİLİR, kaynak; Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi Ders kitabı)

4- ÖDEV; Öğrencilerden “yok olan  ortak mirasımız ile ilgili araştırma” yapmaları ve örnekler getirmeleri istenir -Bu örnekler gazete ve dergi haberi şeklinde de olabilir.
Sınıfta, “eğer bunlar bugün yok olmasaydı  bize ne gibi katkılar sağlardı, neden yok olmuşlar?”  soruları sorulur.

5- Bu tartışmanın ardından  “ORTAK MİRASIMIZI KORUMAK İÇİN  NELER YAPMALIYIZ?” sorusu sorulur ve BEYİN FIRTINASI yöntemi ile tartışılır. Ortaya çıkan sonuç öğretmen tarafından değerlendirilir.

6- Sınıf panosuna  “YOK OLAN MİRASIMIZ – DİKKAT! YOK OLABİLİRLER”
vb. şeklindeki sloganlarla, hazırlanan ödevler, asılabilir.



AŞAĞIDAKİ DURUMLARI,  VERİLEN SORULAR DOĞRULTUSUNDA TARTIŞINIZ.

1- Geçenlerde Atatürk Kültür Merkezinde depremzedelere yardım amacıyla açılan bir sergide yer alan dünyaca ünlü ressam PİCASSO’nun  resimleri bir vatandaşımızın  saldırısına uğradı. Saldırıyı gerçekleştiren kişi, resimleri kendi düşünce ve ahlak anlayışına göre değerlendirmiş, beğenmemiş, tepkisini de böyle göstermişti.

SİZLER BU KONUDA NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ, NEDEN ?

2- Osmanlı Devleti’nin son yüzyılında (19. yüzyıl) Truva antik kentini bulan Şiliman (Henry Schliemann)  isimli bir kişi bulduğu hazineyi gizlice yurt dışına kaçırdı. II.Dünya savaşı sırasında Almanya’da kaybolan bu hazineden uzun müddet haber alınamadı ve ancak yakın zamanlarda Rusya’da olduğu ve savaş sırasında oraya götürüldüğü öğrenildi. Ünlü Truva hazinesi şu anda halen Rusya’da ve Türkiye bu hazineyi geri istiyor.

SİZCE ESERLER AİT OLDUĞU YERE Mİ AİTTİR, NEDEN?

3- Bilindiği gibi depremden sonra  TÜPRAŞ RAFİNESİ’nde  başlayan yangın, Marmara Denizi’nde ve özellikle İzmit Körfezi'nde büyük bir kirliliğe yol açmıştır. Yurt  dışından  ve Türkiye’den bu bölgeye gelen  bir çok bilimi adamı şu anda bu kirliliğin boyutları ve gelecekte yaratacağı sorunlar açısından  incelemede bulunmaktadırlar. Bu arada Greenpeace üyeleri bu olayı protesto etmek için İzmit Körfezi’nde bir eylem gerçekleştirdiler. Bu durumu bilen bir vatandaşımız, geçen gün bindiğim otobüste yanındakine şöyle diyordu;
“Bu yabancılara da ne oluyor anlamıyorum, “Deniz bizim, körfez bizim. Onlar gidip kendi işleri ile uğraşsınlar ve bizim sorunlarımızı da bize bıraksınlar ve iç işlerimize karışmasınlar ! ”

BU YORUMA KATILIYOR MUSUNUZ, SİZ NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ, NEDEN  ?

4- Orta ikinci sınıf öğrencisi Mustafa, öğretmeninin verdiği “Fransız İhtilali” üzerine ödev hazırlarken birden  demokrasi, cumhuriyet, laiklik, eşitlik, adalet gibi konuların ve fikirlerin hep bu ihtilalden sonra bütün  dünyaya yayıldığını anlayarak  şaşırdı. Ertesi günü  sınıfta öğretmenine  şu soruyu sordu? “Öğretmenim, Fransız İhtilali ile ortaya çıkmış olan bir çok düşünceyi biz de benimsemişiz, oysa bizler Fransız değiliz, niçin  yabancılardan bu fikirleri almışız da  sadece bize ait fikirler ortaya çıkarıp sadece onları benimsememişiz? Başkalarının fikirlerini almak ve onların bulduğu kurallarla  ülkemizi yönetmek bana saçma geliyor ve ben bunu hazmedemiyorum.”

BU YORUMA KATILIYOR MUSUNUZ, SİZ NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ, NEDEN ?

5- Eski eser koleksiyonu yapan Nurdan Hanım’ın evine gelen polisler evdeki bir çok eseri toplayarak gittiler.
Nurdan Hanım kendini şöyle savundu; “Ben bu eserleri,  yıllarca dünyanın parasını vererek satın almıştım, onlar bana ait,  hiç kimsenin onları benim elimden almaya hakkı yok !”

BU YORUMA KATILIYOR MUSUNUZ, SİZ NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ, NEDEN  ?

6-Muazzez İlmiye Çığ, yıllarca müzelerde çalışmış, Sümerlerin çivi yazısını büyük bir ustalıkla okuyan, dünyaca ünlü bir bilim insanıdır. Geçen yıl okulumuzda bir  söyleşiye katılan bu hanım gittikten sonra bir öğrencimiz, öğretmeni Ahmet Bey’e şu soruyu sormuş; “Hocam, Muazzez Hanım neden kendi ülkesinin tarihi ile  ilgilenmek yerine Sümer dili ve yazısı ile yıllarca uğraşmış, bütün hayatını sırf bu iş için feda etmiş ?”

ARKADAŞINIZIN SORUSUNA SİZ NASIL CEVAP VERİRDİNİZ?

7- Erenköy’de eski Osmanlı köşklerinden birine sahip olan Akifpaşaoğulları ailesi burayı yıkıp yerine bir site inşa etmek istedikleri halde evleri “eski eser” sayıldığı için bunu yapamamaktadırlar. Bir gece nedeni anlaşılamayan bir şekilde köşkte yangın çıkar ve bütün köşk yanıp kül olur. İki yıl sonra o bölgeden geçen insanların gördüğü bina artık “Akifpaşaoğulları sitesi”dir. 

SONUÇTAN MEMNUN OLDUNUZ MU ? TARTIŞINIZ.

LÜTFEN  BÜTÜN CEVAPLARINIZI GEREKÇELERİYLE BİRLİKTE YAZINIZ.


 Yazar adı belirtilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder