Dilara Kahyaoğlu 1998
ORTAK
MİRAS
AMAÇLAR;
ortak miras, kavramını
çeşitli örnekler yolu ile tanıma ve yeni örnekler verebilme
ortak mirasın, çeşitleri konusunda farkındalık sağlama
ortak mirasın, evrensel bir anlamı olduğunu, bütün
insanlık tarihinin konusu olduğunu fark
etme
ortak mirasın korunması konusunda, bilinçlenme ve
duyarlılık geliştirme
ortak mirasın korunma yolları konusunda, fikir geliştirme
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ
1- Öğretmen BEYİN
FIRTINASI yöntemi ile öğrencilerden bu konuda örnekler vermelerini ister,
verilen örnekler üzerinde SINIF TARTIŞMASI YAPILIR. Bazı örnekler ortak miras
kavramına denk düşmüyorsa bunlar nedenleri açıklanarak ve tartışılarak
temizlenir. Dikkat edilmesi gereken nokta; Öğrenciler sadece sanat ve mimariye
ait örnekler verip, edebiyat, müzik, felsefe, siyaset, tarih vb. konularını es
geçebilirler tahtada böyle bir eksiklik varsa öğretmen bir iki örnek ile konuyu
açar ve ortak miras kavramının çok geniş bir alanı kapladığını aktarır.
VERİLEBİLECEK ÖRNEKLER
ÇATALHÖYÜK, TRUVA,
AYASOFYA, TOPKAPI SARAYI, EYFEL
KULESİ, PİRAMİTLER, LOUVRE MÜZESİ, FRANSIZ İHTİLALİ, DEMOKRASİ, CUMHURİYET,
ULUS, MİLLİYETÇİLİK, BARIŞ
YUNANLI FİLOZOFLARIN DÜŞÜNCELERİ, KIYILAR, DENİZLER,
AKARSULAR, HAYVANLAR, FOSİLLER, BİLİM, vb.
TANIM, İnsanların doğa
ve birbirleri ile uyum içerisinde
yaşamasına ve gelişmesine hizmet etmiş, tüm
insanlık tarihi boyunca birikerek bizlere kadar ulaşan, maddi ve manevi
kültür birikimine ve doğaya ait olan her
şeye kısaca ortak miras diyebiliriz.
2-Öğretmen bu noktada ortak mirası bir kaç sınıfa ayrılabileceğinden
bahseder. Önce öğrencilerden bir
sınıflama yapmalarını ister, sonra aşağıdaki şekilde gelebilecek fikirleri
düzenler.
A- DOĞA YOLU İLE DEVRALDIĞIMIZ ORTAK MİRAS
B- İNSANLIK TARİHİ BOYUNCA DEVRALDIĞIMIZ ORTAK MİRAS
(KÜLTÜREL MİRAS)
a) Maddi
kültürel miras ( mimari ve sanat eserleri, yazılı edebiyat eserleri,
filmler, kalıntılar)
b) Manevi
kültürel miras (düşünce sistemleri, bilim, demokrasi, barış gibi değerler)
3- ÖĞRETMEN EKTE VERİLEN DURUMLARI ÖĞRENCİLERE DAĞITARAK
GRUP ÇALIŞMASI YAPTIRIR.
Burada amaç konunun
evrenselliğinin fark edilmesini sağlamak ve bu konuda bilinçlenme ve duyarlılık geliştirmelerine yardımcı
olmaktır.
Tartışma ve sunumlardan sonra varılacak sonuç, konunun
dünya insanları için evrensel olduğu ve herkesin birbirinden öğrendiği,
bilimin, sanatın, felsefenin, siyasetin bütün insanlığın katkısı ile
geliştiğidir. (BURADA ORTAK MİRAS PİRAMİDİ ÇİZİLİP KONUNUN DAHA İYİ ANLAŞILMASI
SAĞLANABİLİR, kaynak; Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi Ders kitabı)
4- ÖDEV; Öğrencilerden “yok olan ortak mirasımız ile ilgili araştırma”
yapmaları ve örnekler getirmeleri istenir -Bu örnekler gazete ve dergi haberi
şeklinde de olabilir.
Sınıfta, “eğer bunlar bugün yok olmasaydı bize ne gibi katkılar sağlardı, neden yok
olmuşlar?” soruları sorulur.
5- Bu tartışmanın ardından
“ORTAK MİRASIMIZI KORUMAK İÇİN
NELER YAPMALIYIZ?” sorusu sorulur ve BEYİN FIRTINASI yöntemi ile
tartışılır. Ortaya çıkan sonuç öğretmen tarafından değerlendirilir.
6- Sınıf panosuna
“YOK OLAN MİRASIMIZ – DİKKAT! YOK OLABİLİRLER”
vb. şeklindeki sloganlarla, hazırlanan ödevler,
asılabilir.
AŞAĞIDAKİ DURUMLARI,
VERİLEN SORULAR DOĞRULTUSUNDA TARTIŞINIZ.
1- Geçenlerde Atatürk Kültür Merkezinde depremzedelere
yardım amacıyla açılan bir sergide yer alan dünyaca ünlü ressam
PİCASSO’nun resimleri bir
vatandaşımızın saldırısına uğradı.
Saldırıyı gerçekleştiren kişi, resimleri kendi düşünce ve ahlak anlayışına göre
değerlendirmiş, beğenmemiş, tepkisini de böyle göstermişti.
SİZLER BU KONUDA NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ, NEDEN ?
2- Osmanlı Devleti’nin son yüzyılında (19. yüzyıl) Truva
antik kentini bulan Şiliman (Henry Schliemann) isimli bir kişi bulduğu hazineyi gizlice yurt
dışına kaçırdı. II.Dünya savaşı sırasında Almanya’da kaybolan bu hazineden uzun
müddet haber alınamadı ve ancak yakın zamanlarda Rusya’da olduğu ve savaş
sırasında oraya götürüldüğü öğrenildi. Ünlü Truva hazinesi şu anda halen
Rusya’da ve Türkiye bu hazineyi geri istiyor.
SİZCE ESERLER AİT OLDUĞU YERE Mİ AİTTİR, NEDEN?
3- Bilindiği gibi depremden sonra TÜPRAŞ RAFİNESİ’nde başlayan yangın, Marmara Denizi’nde ve
özellikle İzmit Körfezi'nde büyük bir kirliliğe yol açmıştır. Yurt dışından
ve Türkiye’den bu bölgeye gelen
bir çok bilimi adamı şu anda bu kirliliğin boyutları ve gelecekte
yaratacağı sorunlar açısından incelemede
bulunmaktadırlar. Bu arada Greenpeace üyeleri bu olayı protesto etmek için
İzmit Körfezi’nde bir eylem gerçekleştirdiler. Bu durumu bilen bir
vatandaşımız, geçen gün bindiğim otobüste yanındakine şöyle diyordu;
“Bu yabancılara da ne oluyor anlamıyorum, “Deniz bizim,
körfez bizim. Onlar gidip kendi işleri ile uğraşsınlar ve bizim sorunlarımızı
da bize bıraksınlar ve iç işlerimize karışmasınlar ! ”
BU YORUMA KATILIYOR MUSUNUZ, SİZ NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ,
NEDEN ?
4- Orta ikinci sınıf öğrencisi Mustafa, öğretmeninin
verdiği “Fransız İhtilali” üzerine ödev hazırlarken birden demokrasi, cumhuriyet, laiklik, eşitlik,
adalet gibi konuların ve fikirlerin hep bu ihtilalden sonra bütün dünyaya yayıldığını anlayarak şaşırdı. Ertesi günü sınıfta öğretmenine şu soruyu sordu? “Öğretmenim, Fransız
İhtilali ile ortaya çıkmış olan bir çok düşünceyi biz de benimsemişiz, oysa
bizler Fransız değiliz, niçin
yabancılardan bu fikirleri almışız da
sadece bize ait fikirler ortaya çıkarıp sadece onları benimsememişiz?
Başkalarının fikirlerini almak ve onların bulduğu kurallarla ülkemizi yönetmek bana saçma geliyor ve ben
bunu hazmedemiyorum.”
BU YORUMA KATILIYOR MUSUNUZ, SİZ NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ, NEDEN
?
5- Eski eser koleksiyonu yapan Nurdan Hanım’ın evine gelen
polisler evdeki bir çok eseri toplayarak gittiler.
Nurdan Hanım kendini şöyle savundu; “Ben bu
eserleri, yıllarca dünyanın parasını
vererek satın almıştım, onlar bana ait,
hiç kimsenin onları benim elimden almaya hakkı yok !”
BU YORUMA KATILIYOR MUSUNUZ, SİZ NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ,
NEDEN ?
6-Muazzez İlmiye Çığ, yıllarca müzelerde çalışmış,
Sümerlerin çivi yazısını büyük bir ustalıkla okuyan, dünyaca ünlü bir bilim
insanıdır. Geçen yıl okulumuzda bir
söyleşiye katılan bu hanım gittikten sonra bir öğrencimiz, öğretmeni
Ahmet Bey’e şu soruyu sormuş; “Hocam, Muazzez Hanım neden kendi ülkesinin
tarihi ile ilgilenmek yerine Sümer dili
ve yazısı ile yıllarca uğraşmış, bütün hayatını sırf bu iş için feda etmiş ?”
ARKADAŞINIZIN SORUSUNA SİZ NASIL CEVAP VERİRDİNİZ?
7- Erenköy’de eski Osmanlı köşklerinden birine sahip olan
Akifpaşaoğulları ailesi burayı yıkıp yerine bir site inşa etmek istedikleri
halde evleri “eski eser” sayıldığı için bunu yapamamaktadırlar. Bir gece nedeni
anlaşılamayan bir şekilde köşkte yangın çıkar ve bütün köşk yanıp kül olur. İki
yıl sonra o bölgeden geçen insanların gördüğü bina artık “Akifpaşaoğulları
sitesi”dir.
SONUÇTAN MEMNUN OLDUNUZ MU ? TARTIŞINIZ.
LÜTFEN BÜTÜN
CEVAPLARINIZI GEREKÇELERİYLE BİRLİKTE YAZINIZ.
Yazar adı belirtilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder