Dilara Kahyaoğlu 1998...
ÇATIŞMA VE UZLAŞMA
AMAÇLAR
1-Çatışma ve uzlaşma
kavramlarını tanıma ve çatışma, uzlaşma
çeşitlerinin farkında olma, birbirinden ayırt edebilme
2-Yaşanılan
çatışmaların niteliği konusunda yorum yapabilme, uzlaşma yolları üzerinde
düşünme ve uygulama yetilerini kazanma
KONUYA
İLİŞKİN KAVRAMLAR
ÇATIŞMA, UZLAŞMA,
İLETİŞİM, KAÇMA, SORUN ÇÖZME, EMPATİ,
ETKİN DİNLEME, ETKİLİ İLETİŞİM, ÖNYARGI, KALIPYARGI, ANLAŞMA,
SALDIRMA/SALDIRGANLIK, ÖFKE VE ŞİDDET,
ÖĞRETİM
ETKİNLİKLERİ
*Yurttaş olmak için
kitabının sayfa 42'deki durumlar bölümü öğrencilere bireysel olarak okutulur ve
sayfa 41 deki soruları yalnız başlarına ve yazılı olarak defterlerine
cevaplamaları istenir.
*sınıf tartışması ile öğrencilerin durumları nasıl
değerlendirdikleri görüşülür.
*Beyin fırtınası yöntemi ile hem birey olarak hem de toplum olarak ne tip
çatışmalar yaşadığımız sorusu sorulur, gelen yanıtlar tahtaya yazılır, bireysel
ve toplumsal hatta toplum ve devletlerarası çatışmalar birbirinden ayrılır. Bu
noktada önce bireysel çatışmaları nasıl çözebileceğimiz üzerinde konuşulacağı
arkasından ise toplumsal ve diğer
çatışmaları çözümleri üzerinde tartışılacağı öğrencilere hatırlatılır.
ÇATIŞMALARI
SINIFLANDIRMAK
1-DEVLETLERARASI
ÇATIŞMALAR (BİZ VE ONLAR/ ÖTEKİLER)
2-TOPLUM İÇİNDEKİ
ÇATIŞMALAR (TOPLUM İLE BİREY- TOPLUM İLE
TOPLUM VEYA GRUPLAR ARASI ÇATIŞMA, BEN VE ONLAR VEYA BİZ VE ONLAR, BİZ VE
ÖTEKİ...)
3-DEVLET İLE (YÖNETİM
, YÖNETİCİLER) BİREYLER VEYA TOPLUM ARASINDAKİ ÇATIŞMALAR
4-BİREYLER ARASINDAKİ
ÇATIŞMALAR (BEN VE O)
*Bunlar
sınıflandırılarak tahtaya yazılır, tartışılır, bu tip sorunlar karşısında nasıl
bir tavır sergilediğimiz veya sergilememiz gerektiği üzerinde öğretmen sınıfta
açıklamalar yapar.
ÇATIŞMA KARŞISINDAKİ DURUMLARIMIZ.
1. Kaçma; sorunu görmezden gelme, sorundan kurtulmak için geriye çekilme...sorun
çözülmez, savunma mekanizmasıdır.
kaçma çeşitli
şekillerde ortaya çıkabilir, örneğin
KABULLENME; Karşı
tarafın isteklerini veya görüşlerini kabul eder
görünme.
REDDETME; Karşı
tarafın isteklerini ve görüşlerini daha baştan reddetme.
UMURSAMAMA; Hasıraltı
etmek; Sorunu farkında olma ama aldırmaz
görünme.
2-YIKICI TARTIŞMA VE/VEYA KAVGA ETMEK; taraflar tartışıyor görünebilirler, bazen bu tartışma
tarafların çeşitli yollarla güç
kullanmalarına kadar gidebilir hatta çeşitli boyutlarda saldırgan davranışlar
gözlemlenir , taraflar birbirlerine “benim kazanmam senin kaybetmen lazım”
demektedirler veya tek taraflı bir şekilde bu söylenmektedir. Ama bu yöntem
gerçekten meseleleri çözücü bir yol değildir bu durumda kazanan yoktur, her iki
tarafta kaybetmektedir.
Örnek;
*suçlu hissettirmek
*konuyu değiştirmek;
beraber olma oyunu oynamak
*yıkıcı eleştiri
*akıl okuyuculuk; ben
senin bu konuda ne düşündüğünü biliyorum
*tuzak kurmak; karşı
tarafa içini dökmesi için fırsat tanır, arkadan yakaladıklarını kullanarak saldırıya geçer
*ima etmek
*tedirgin etmek;
karşımızdakinin hoşlanmadığı şeyleri bile bile yapmak
*şakaya boğmak
*yaraya dokunmak;
kişinin hassas noktalarına bile bile dokunmak
*yoksun bırakmak;
ilgi, sevgi, neşe, para, iyi yemek,
*yardımı esirgemek,
vb.
**neden iki taraf da kaybeder
konusunda sınıfta tartışma açılabilir.
Öğrenciler ve
öğretmen, örnekler verebilir ve uzlaşma ile sonuçlanmayan bu çatışma
örneklerinin sonuçları, kişiler üzerindeki etkileri tartışılır.
Yukarıdaki iki bölümde
de iletişim sorunu olduğunu söyleyebiliriz. iletişim sözlü veya sözsüz olabilir.
Sözle veya bedenle karşımızdakine çeşitli mesajlar göndeririz. Dil ile ifade
etmek, gerçeği aynen ifade etmek anlamına gelmez. Çoğu zaman söylediklerimiz
kelimelerin sözlük anlamları dışında çok şey anlatırız. Bunu tonlamalar,
vurgulamalar, aradaki susuşlar veya seçtiğimiz özel anlamlı kelimeler ile
yaparız. Sözlü ve sözsüz iletişimde içinde bulunduğumuz toplumun gelenek ve
görenekleri önemlidir. Farklı kültürel ortamlardan gelen kişiler bu durumu
dikkate almazlarsa yanılabilirler ve bu durumda yanlış mesajlar alırlar.
*** “Görüş Açısı”
hikayesinin okunması ve tartışılması
(bu konuda aynı durumu işleyen başka bir kısa metin bulunabilir)
3. Sorun çözme; etkili iletişim ve etkin dinleme yolu ile taraflar sorun çözmek için
birbirlerine yaklaşırlar, önyargı veya kalıpyargı ile yaklaştıkları takdirde
sorunu çözmeleri mümkün değildir. Empati duygusu çok önemlidir bu duygu
sayesinde karşımızdakinin duygularını içimizde hissetmemiz mümkündür. Bunun
için de duygular önemlidir hem kendi duygularımızı hem de karşımızdakinin
duygularını daha baştan ortaya koymamız birbirimizi anlamamız açısından çok önemlidir. Böyle durumlarda
öncelikle karşımızdakinin duygularını keşfetmeye çalışmalı ve empati ile onu
anlamaya gayret etmeliyiz.
Aynı şekilde kendi
duygularımızı net bir şekilde ortaya sermemiz de önemlidir. “kırıldım, üzüldüm,
alındım, aşağılanmış hissettim, öfkelendim”
vb. Bu duyguları belirtirken
neden bu duyguları duyduğumuzu da belirtiriz. “bana bağırdığın için kırıldım,
beni başkaları ile kıyasladığın için kendimi küçük hissettim, çok bağırıyordun
sinirlendim” vb.
4- Arabuluculuk; bazen çatışan taraflar öylesine anlaşamaz durumdadır ki arabulucu olarak
araya bir kişi girer. Yalnız bu arabulucu,
bu konuda eğitim görmüş kişidir, arayı bulmaya çalışan kişiler değildir.
özel
notlar/ayrıntılar
*”öfke ile
saldırganlık/şiddet birbirinden ayırt edilmeli, gerginlik, tartışma, öfke
yaşanabilecek insani duyulardır ama bu duyguların saldırganlık noktasına
taşınması kötüdür” vb. hatırlatması yapılır.
*bazen çelişkiler
ile yaşamasını öğrenmek gerekir, çünkü çelişkilerin tamamen ortadan
kalkması mümkün değildir. Önemli olan o
çelişkinin niteliği ve kişiler tarafından nasıl yaşandığıdır. Bazen
çelişki yaşadığımız kişi ile daha önemli
çelişkilerle karşılaştığımızda birleşebiliriz de. Çelişki ve çatışma her
zaman geriletici değildir. Rahatsız edici olabilir, ama bireyleri ve toplumları
ilerleten bir yönü olmuştur her zaman. Çoğu zaman olumlu yeni bir
duruma/gelişmeye yaşanan çatışmalardan sonra
ulaşmışızdır. İnsanlar kendilerini böyle anlarda yeniden keşfederler,
olumlu ve olumsuz durumlarının farkına varabilirler. Zayıf ve güçlü yönleri yaşananlar ile beraber
ortaya çıkar, kişilikleri yeniden, yeniden şekillenir.
5-toplum içi
çatışmalar; “ben ve toplum”; “grup ve toplum”; “grup ve grup”
“devletlerarası
çatışmalar” , “devlet ve toplum/birey çatışması”.
Bu konular
çerçevesinde örnekler toplanır ve bu tip çatışmaların nedenleri üzerinde sınıf
tartışması yapılır.
Nedenler konuşulduktan
sonra bu tip çatışmaların nasıl
çözülebileceği tartışılır.
*1.ödev; sayfa 42' deki bilelim bölümünü incelemeleri ve bir dosya
kağıdına karşılaştıkları çatışmaları nasıl çözümlediklerine dair bir yazı
yazmaları istenir.
Kaynak: Yurtttaş Olmak İçin, öğrenci kitabı. Başka bir kaynaktan da yararlanılabilir
2.ödev; gazete ve dergilerden toplanmış haber ve makaleler üzerinde öğrencilerin çatışma durumlarını bulup çıkarmaları ve söz konusu çatışmaların
niteliğini ve çözüm yollarını düşünmeleri istenir.
Yazar adı belirtilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder