Dilara Kahyaoğlu 2007
Bu çalışmada aşağıdaki okuma metninde bulunan olgular ve görüşler saptanır. İlgili çizelge okuma metninin aşağısındadır.
OLGU NEDİR? GÖRÜŞ NEDİR?
Bu çalışmada aşağıdaki okuma metninde bulunan olgular ve görüşler saptanır. İlgili çizelge okuma metninin aşağısındadır.
OLGU NEDİR? GÖRÜŞ NEDİR?
OKUMA: Topyekun Savaş
Çağı
(…)
Bu,
savaş tarihinde daha önce belki de asla görülmemiş ölçüde bir katliam makinesi
haline gelen “Batı Cephesi” idi. Milyonlarca adam, fareler ve bitlerle aynı
hayatı yaşadıkları, kum torbalarıyla korunmuş
siperlerde karşı karşıya geldiler. … Daha sonra uygun bir zamanda insan dalgaları hep
kangallar ve dikenli tel ağlarıyla korunan siperlere tırmanıp, su dolu top
mermisi çukurlarından, tahrip olmuş ağaç gövdelerinden, çamur ve terk edilmiş
cesetlerden oluşan bir kaosa, “insansız bölgeye” çıkacaklar ve onları biçen
makineli tüfeklere doğru ilerleyeceklerdi. Almanların 1916’da Verdun’de
(şubat-temmuz) cepheyi yarmak için yaptıkları girişim, iki milyon kişinin
katıldığı ve kayıpların bir milyona ulaştığı bir meydan savaşıydı. …
İngilizlerin Somme üzerine yaptıkları saldırı Britanya’ya
60
000’i saldırının ilk gününde olmak üzere 420 000 ölüye mal oldu. Birinci Dünya
Savaşı’nın büyük kısmını batı cephesinde
savaşarak geçiren İngiliz ve Fransızların belleğinde bu savaşın “Büyük Savaş”
olarak kalması ve II.Dünya Savaşı’ndan daha korkunç ve travmatik olması
şaşırtıcı değildir. Fransızlar, savaş tutsaklarını ve sakat kalanları ve şekil
bozukluğuna uğrayanları da – savaştan çıkmış asker imgesinin çok canlı bir
paçası haline gelen “gueules cassés” (“parçalanmış yüzler”) – hesaba katarsak,
askerlik çağındaki adamlarının yaklaşık %20’sini kaybettiler. … İngilizler …
Üst orta sınıflara mensup olan ve iyi ailelere mensup oldukları için örnek bir
subay olmaya yazgılı genç erkekler, askerlerinin önünde savaş meydanına
yürüdüler ve ilk önce onlar biçildi. 1914’te Britanya ordusunda görevli olan
yirmi beş yaşın altındaki Oxford ve Cambridge öğrencilerinin dörtte biri
öldürüldü (Winter 1986, s.98).
…
Batı
cephesindeki savaşın dehşeti yarattığı sonuçlardan bile daha karanlık olacaktı.
Yaşanan deneyim doğal olarak hem savaşın hem de siyasetin vahşileşmesine
yardımcı oldu: eğer savaş, insan ya da diğer kayıpları hesaba katmaksızın
yönetilebiliyorsa, siyaset neden aynı şekilde yönetilmesin? Birinci Dünya
Savaşı’na katılan çoğu insan –büyük çoğunluğu askere alınan- bu savaştan
kararlı savaş düşmanları olarak çıktı. Ne var ki böyle bir savaştan hiç itiraz
etmeden geçmiş olan bu eski askerler, bu ortak ölüm ve cesaret deneyiminden, en
azından kadınlara ve savaşmayanlara karşı açıkça ifade edilmeyen vahşi bir
üstünlük duygusuyla çıktılar. Bunlar savaş sonrası aşırı sağın ilk saflarında
yer alacaklardı. Adolf Hitler bu tür adamlardan sadece biriydi. Bu adamlar için
frontsoldat (cephenin ön saflarında
yer alan asker -çn.) olmak, hayatlarını biçimlendiren bir deneyimdi. Ne var ki
buna gösterilen tepkinin aynı derecede olumsuz sonuçları oldu. Savaştan sonra,
en azından demokratik ülkelerdeki politikacılar, seçmenleri 1914-18’deki gibi
kan banyolarını artık hoşgörüyle karşılamayacaklarını açıkça anladılar.
Britanya ve Fransa’nın 1918’den sonraki stratejileri, tıpkı ABD’nin Vietnam
sonrası stratejisi gibi, bu düşünceyi temel alıyordu. Kısa dönemde bu durum, Almanların 1940
yılında Batı’da yetersiz tahkimatlarının ardına sığınan ve bu tahkimatlar bir
kez yarıldığında savaşma isteği duymayan bir Fransa’ya ve 1914-18 yıllarında
halkının büyük bir kısmını yok eden büyük bir kara savaşına bir kez daha
girmekten umutsuzca kaçınan bir Britanya’ya karşı İkinci Dünya Savaşı’nı
kazanmasına yardımcı oldu. …
(Eric
Hobsbawm, Kısa 20.Yüzyıl 1914-1991, Sarmal Yayınevi, s.38-39)
“Topyekun Savaş Çağı”
metninden seçilmiş olgular ve görüşler
olgular
|
görüşler
|
“Almanların
1916’da Verdun’de (şubat-temmuz) cepheyi yarmak için yaptıkları girişim, iki
milyon kişinin katıldığı ve kayıpların bir milyona ulaştığı bir meydan
savaşıydı.”
|
“…bir
katliam makinesi haline gelen “Batı Cephesi” idi.
|
“İngilizlerin Somme üzerine yaptıkları saldırı Britanya’ya
60
000’i saldırının ilk gününde olmak üzere 420 000 ölüye mal oldu”
|
“Yaşanan
deneyim doğal olarak hem savaşın hem de siyasetin vahşileşmesine yardımcı
oldu…”
|
“Fransızlar, (…)
askerlik çağındaki adamlarının yaklaşık %20’sini kaybettiler. …”
|
|
“1914’te Britanya ordusunda görevli olan yirmi beş yaşın
altındaki Oxford ve Cambridge öğrencilerinin dörtte biri öldürüldü (Winter
1986, s.98).”
|
|
Bu boşlukları kendi saptamalarınız ile tamamlayınız
|
Bu boşlukları kendi saptamalarınız ile tamamlayınız
|
…
|
|
…
|
|
…
|
|
Yazarın
görüşlerini destekleyen olgular var mı? Varsa kendi bulacağınız bir yöntemle
ilişkiyi gösteriniz. Örneğin aynı renkle işaretleyebilirsiniz?
|
|
Yazarın
görüşünü kısaca özetler misiniz?
|
NOT: Bu çalışmayı 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ ÖĞRETMEN KİTABI için hazırlamıştım.
Yazar adı belirtilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder